یکی از مهم‌ترین بخش‌های هر نرم‌افزاری آیکون آن است. با استفاده از آیکون‌ها می‌توان کاربرد و هدف از ساخت نرم‌افزار را تنها در یک لحظه درک کرد. به همین دلیل آشنایی با انواع ایکون‌ها و همچنین نکات مربوط به طراحی آن‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در این مقاله می‌خواهیم به بررسی نکات طراحی آیکون اختصاصی و همچنین برخی از ترفندهای آن بپردازیم. با دانستن چنین نکاتی می‌توانید مطمئن باشید که نرم‌افزار شما در میان دیگر نرم‌افزارها خواهد درخشید. برای آشنایی بیش‌تر با اهميت آيكون‌ها و نكات طراحي آن‌ها با طرح پیچ همراه شوید.

بررسی نکات طراحی آیکون اختصاصی

امروزه تقريباً تمام طراحان به ديزاين و طراحي يك نرم‌افزار يا وبسايت اختصاصي فكر مي‌كنند. يكي از مهم‌ترين اجزاي هر نرم‌افزاري آيكون‌هاي موجود در آن هستند. علاوه بر اين،‌ با اهمیت‌ترین آیکون برای هر نرم‌افزاری آیکونی است که به وسیله آن می‌توان نرم‌افزار را در فروشگاه‌های نرم‌افزار و صفحه‌های تلفن همراه و دسکتاپ نمایش داد. طراحی کردن یک آیکون اختصاص بیش‌تر از قرار دادن یک لوگو درون یک باکس است. شما به چیزی نیاز خواهید داشت که با استفاده از آن در میان دیگر نرم‌افزارها و برندها بدرخشید. یک آیکون اختصاصی خوب می‌تواند برای اهداف بسیاری مورد استفاده قرار گیرد. می‌توانید از آیکون طراحی شده برای کسب و کار خود برای نرم‌افزارها، پروژه‌های کوچک، و حتی برای کارت ویزیت نیز استفاده کنید. اما طراحی آیکون آنچنان که تصور می‌کنید ساده نخواهد بود و نیاز است تا به بررسی نکات طراحی آیکون اختصاصی بپردازیم. بهتر است پیش از هر چیزی با بررسی نکات طراحی آیکون اختصاصی مطمئن شوید که شیوه طراحی و تمام نکات مربوط به آن را می‌دانید. برخی از نکاتی که بهتر است پیش از طراحی آیکون با آن‌ها آشنایی داشته باشید عبارت است از:

آیکونی طراحی کنید که خوانا باشد

یکی از مهم‌ترین نکات طراحی آیکون اختصاصی واضح بودن آن برای کاربران است. البته ما تنها درباره متن و نوشته‌های داخل آیکون‌ها صحبت نمي‌كنيم. وضوح تصوير و خوانا بودن آن يكي از كليدي‌ترين نكات است. بهتر است آيكوني را طراحي كنيد كه از لحاظ بصري نيز بسيار خوانا بوده و كاربرد آن واضح باشد. به طور مثال مي‌توانيد آيكون‌هاي تلفن همراه يا دسكتاپ را در نظر داشته باشید. شما به راحتی می‌توانید محل ذخیره انواع اطلاعات را در کامپیوتر خود تشخیص دهید. زیرا تمام آیکون‌ها با توجه با کاربرد و به صورت کاملاً خوانا طراحی شده‌اند. شما می‌دانید که موسیقی‌ها در پوشه‌ای به شکل نت موسیقی ذخیره شده‌اند. و یا فایل‌های حذف شده در محلی با نماد سطل زباله ذخیره می‌شوند. به همین دلیل به هنگام استفاده از پوشه‌های مختلف در کامپیوتر به هیچ وجه سردرگم نخواهید شد.

علاوه بر این، زمانی که صحبت از آیکون‌های اختصاصی می‌شود، برندینگ یکی از مهم‌ترین مسائلی است که باید به آن توجه کنید. بسیاری از کسب و کارها آیکون خود را به گونه‌ای طراحی می‌کنند که بخشی از لوگو آن‌ها را نیز در بر گیرد. اگر آیکون خود را با این روش طراحی کنید، کاربران به راحتی و به سرعت آیکون شما و کاربرد آن را تشخیص خواهند داد. البته رعایت چنین نکته یا ترفندی ممکن است برای کسب و کارهای کوچک و یا طراحان تازه‌کار کمی مشکل باشد.

آیکون‌ها فقط تصویر نیستند

همواره این نکته را به خاطر داشته باشید که آیکون‌ها تصاویری در یک جعبه نیستند! یک آیکون می‌تواند شامل یک عکس، بخشی از لوگو و آرم، بخشي از يك نوشته، و یا حتی ترکیبی از این‌ها باشد. تنها کافیست که آیکون شما به اندازه كافي خوانا بوده و قابل تشخيص باشد. بسياري از آيكون‌ها شامل يك تصوير واقعي نيستند، بلكه يك نمايش گرافيكي از يك ايده هستند. علاوه بر اين يك تصوير واقعي در سايزهاي كوچك مخصوص آيكون‌ها به اندازه كافي خوانا نخواهد بود. به همين دليل يك نمايش گرافيكي از ايده‌اي كه در ذهن داريد راه حلي بسيار بهتر خواهد بود.

از كلمات و نوشته‌ها استفاده نكنيد

اگر به آيكون كسب و كارهاي بزرگ و حرفه‌اي دقت كنيد هيچ كلمه يا عبارتي را مشاهده نخواهيد كرد. به زبان ساده در يك جعبه كوچك هيچ جايي براي قرار دادن كلمات يا عبارات به صورت واضح و خوانا وجود ندارد. به طور كلي بهتر است از قرار دادن متن و كلمات در آيكون خود دوري كنيد؛ مگر اينكه بخشي از لوگو شما باشند. حتي نوشته‌اي كه بخشي از لوگو باشد نيز بهتر است پیش از قرارگيري در آیکون با دقت بررسی شود. بهتر است آیکون‌ها را به گونه‌ای طراحی کنید که بدون استفاده از کلمات شناسایی شوند.

از رنگ‌ها جسورانه استفاده کنید

آیا می‌خواهید آیکون اختصاصی شما در میان دیگر آیکون‌ها بدرخشد؟ جسورانه از رنگ‌هایی که در اختیار دارید استفاده کنید. با استفاده از رنگ‌های روشن می‌توانید توجه کاربران را به سمت خود جذب کنید. آخرین چیزی که برای آیکون خود مي‌خواهيد اين است كه در ميان ديگر آيكون‌ها و نرم‌افزارهای موجود گم شود. برای مثال بهتر است از رنگ‌ آبی استفاده نکنید؛ زیرا آیکون‌های بسیاری از این رنگ استفاده کرده‌اند و با استفاده تنها از رنگ آبی برتری نسبت به دیگر آیکون‌ها نخواهید داشت. اگر آبی رنگ اصلی برند و لوگو شما است، سعی کنید آن را با رنگ روشن‌تر و بانشاط‌تری ترکیب کنید. برای مثال می‌توانید از صورتی، نارنجی، یا سبز روشن استفاده کنید.

 ابعاد را در نظر بگیرید

بهتر است زمانی که به بررسی نکات طراحی آیکون اختصاصی می‌پردازیم توجه به ابعاد آیکون را نیز فراموش نکنیم. در حالی که تقریباً تمام افراد آیکون‌ها را تصاویری کوچک در کامپیوتر یا تلفن همراه خود می‌دانند،‌ آيكون‌ها هميشه در سايزهاي كوچك مورد استفاده قرار نمي‌گيرند. بهتر است آيكون اختصاصي خود را به گونه‌اي طراحي كنيد كه در ابعاد بزرگ‌تر نيز قابل استفاده باشد. يكي از دلايل توجه به اين امر اين است كه در سيستم‌ها و صفحات با سايزهاي مختلف، سايز آيكون شما نيز با توجه به سايز صفحه تغير خواهد كرد. مي‌توانيد آيكون‌ها را از ابتدا در سايز بزرگ طراحي كنيد و سپس اندازه آن را کاهش دهید.

آیکون‌ها را بدون رنگ طراحی کنید

از دیگر ترفندهایی که در بررسی نکات طراحی آیکون اختصاصی به آن اشاره می‌کنیم، بی‌رنگ کردن آیکون‌ها است. این ترفندی است که طراحان حرفه‌ای آیکون در طول سال‌های متمادی از آن بهره برده‌اند. اگر طراحی شما تمام انتظارات شما را بدون رنگ نیز برآورده مي‌كند، مي‌توانيد براي محصول يا نرم‌افزار خود روي آن حساب باز كنيد. اما اگر آيكون شما براي انتقال پیام مورد نظر حتماً به رنگ احتیاج دارد، بهتر است بیش‌تر روی آن کار کنید. می‌توانید از آغاز کار طراحی، آیکون را تنها به صورت سفید و مشکی طراحی کنید. آنگاه می‌توانید تشخیص دهید که آیکون شما به راستی در چه مقطعی از طراحی، آمادگی عرضه به بازار را خواهد داشت.

به مربعی بودن آیکون‌ها توجه کنید

توجه داشته باشید که آیکون‌ها معمولا در قالب‌های مربعی نمایش داده می‌شوند. پس سعی کنید تمام المان‌های داخل آیکون را به گونه‌ای طراحی کنید که به درستی در مربع جای گیرند. البته این بدین معنی نیست که نماد داخل آیکون شما باید کاملاً مربعی باشد؛ اما سایز و طول و عرض آن باید نمای درستی در قالب مربعی آیکون داشته باشد؛ پس اگر نمادی را برای آیکون خود در نظر دارید که بیش از حد عمودی یا افقی است، بهتر است به راهی فکر کنید که بتوانید اطراف آن را به درستی پر کرده تا در پس زمینه آیکون گم نشود.

انواع آیکون‌ها

پس از بررسی نکات طراحی آیکون اختصاصی، شاید بهتر باشد که انواع آیکون‌های موجود را بررسی کنیم تا دید بهتری نسبت به دیزاین و طراحی آیکون‌ها پیدا کنیم. برخی از انواع آیکون‌ها عبارت‌اند از:

  • آیکون‌های جهانی

آیکون‌ها در واقع نمایند‌ه‌ای از یک عمل، شیء، یا ایده هستند. اما تعداد کمی از آیکون‌ها هستند که شهرت جهانی دارند. برای مثال می‌توان به آیکون‌های خانه، پرینت، یا سبد خرید اشاره داشت. آیکون‌های جهانی در واقع همان آیکون‌هایی هستند که تمام مردم با آن‌ها و کاربردشان آشنایی کامل دارند.

  • آیکون‌هاي متناقض

نوع دیگری از آیکون‌ها که ممکن است در بهره‌گيري از آن‌ها به مشكل بخوريد، ‌آيكون‌هايي با معاني متناقض هستند. اين نوع از آيكون‌ها مي‌توانند كاربر را به هنگام استفاده از نرم‌افزار يا وبسايت گيج كنند. زيرا ممكن است استفاده از آن‌ها در هر پلتفرمی با هدف متفاوتی باشد. کاربران با استفاده از آیکون‌های متناقض ممکن است نتیجه‌ای بگیرند که انتظار آن را نداشته‌اند.

  • آيكون‌هاي منحصر به فرد

اخرین دسته از آیکون‌ها،‌ آيكون‌هاي منحصر به فرد هستند. كاربرد اين آيكون‌هاي چيزي بسيار فراتر از اعمال معمولي مانند پرینت کردن یا به اشتراک گذاشتن است. بسیاری از طراحان در طراحی چنین آیکون‌هایی شکست می‌خورند. بهره گیری از این آیکون‌ها برای کاربرانی که برای اولین بار از پلتفرم مورد نظر استفاده می‌کنند می‌تواند تجربه جدیدی باشد. برخی از کاربران ممکن است بخواهند با گشت و گذار در وبسایت یا نرم‌افزار کاربرد هر یک از این آیکون‌ها را بدانند. در حالی که برخی دیگر ممکن است زمان و حوصله کافی برای این کار را نداشته باشند.

به طور خلاصه

همانطور که در طرح پیچ خواندید، یکی از مهم‌ترین بخش‌های هر نرم‌افزار یا وبسایت آیکون‌های آن هستند. طراحی یک آیکون جذاب نکات و ترفندهای بسیاری دارد که با توجه به آن‌ها می‌توانید مطمئن شوید که آيكون شما در ميان ديگر آيكون‌ها مي‌درخشد. در اين مقاله به بررسي نكات طراحي آيكون اختصاصي و برخي از ترفند‌هاي آن مانند توجه به رنگ و سایز پرداختیم. در انتها نیز به معرفی انواع آیکون‌ها، مانند آیکون‌های جهانی، متناقض، و منحصر به فرد پرداخته شد.

Rate this post

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.