کسب وکار‌های نوپا یا ناآشنا در ابتدای امر، برای معرفی خود به جامعه هدف نیازمند تبلیغات هستند. روش‌های مختلفی برای تبلیغ وجود دارد که هر کسب و کاری متناسب با نوع مخاطب خود می‌تواند از آن‌ استفاده کند. به طور کلی تبلیغات به دو شیوه‌ی محیطی و دیجیتال انجام می‌گیرد. در این مقاله طرح پیچقصد داریم تا در مورد یکی از روش‌های تبلیغات محیطی یعنی طراحی تراکت صحبت کنیم. قبل از رساندن تراکت تبلیغاتی به دست مردم باید بیش از پیش با این شیوه تبلیغاتی آشنا شد و از همه چیز درباره تراکت آگاهی یافت.

در جامعه امروز با پیشرفت تکنولوژی بسیاری از صاحبین کسب و کار‌ها تبلیغات محیطی یا سنتی را جدی نمی‌گیرند. اما این طرز تفکر کاملا اشتباه است چرا که تبلیغات محیطی ارزان قیمت مانند پخش تراکت می‌تواند علاوه  بر هزینه‌ی کم، در آشنایی مردم با بیزینس مورد نظر نیز نقش مهمی ایفا کند. تراکت به نوعی گفتوگوی کسب و کار‌ها با مردم است؛ فرض کنید که شما قصد دارید در مدت زمان کم با تعداد زیادی از مردم صحبت کنید و از نوع کار و فعالیت خود آن‌ها را آگاه کنید. در این صورت بهترین راه پیشروی شما، استفاده از تراکت برای معرفی هرچه بیشتر خود به جامعه هدفتان است.

تراکت چیست؟

همانطور که می‌دانید تراکت برگه‌ای تبلیغاتی است که برای جلب نظر مردم استفاده می‌شود. معمولا شرکت‌ها هنگامی که رویداد‌های جدیدی را در پیش روی دارند از این روش تبلیغاتی استفاده می‌کنند. معمولا از تراکت‌ها برای انتقال پیامی ساده و کوتاه استفاده می‌شود. شاید استفاده از تراکت‌ها همیشه برای تبلیغات نیست و گاهی از آن برای آگاهی دادن به مردم بهره می‌گیرند.

مشخصات فیزیکی تراکت‌ها

هنگامی که صحبت از همه چیز درباره تراکت می‌شود؛ لازم تا توضیح مختصری در مورد مشخصات فیزیکی آن بیان کنیم.

ابعاد: تراکت‌ها معمولا ابعاد بزرگی ندارند ولی اندازه آن می‌تواند با توجه به مقدار محتوا یا تصاویر آن تغییر کند و به طور کلی نمی‌توان  اندازه ثابتی را برای آن تعیین کرد.

جنس کاغذ: در طراحی تراکت از انواع و اقسام مختلف کاغذ‌ها استفاده می‌شود که هر کسب و کاری متناسب به نوع بیزینس خود می‌تواند از مدل‌ها مختلف کاغذ‌ها استفاده کند.

وجه: بهتر است که همواره تراکت‌ها را یک رو چاپ کنیم اما این یک قانون نیست و می‌توان از دو روی کاغذ برای نوشتن توضیحات استفاده کرد.

روکش: برای افزایش دوام و مقاومت کاغذ‌ها می‌توان از روکش‌های مختلف استفاده کرد. اما این مورد نیز هزینه‌های خاص به خود را دارد اما توصیه می‌شود که همواره از یکی از مدل‌های مختلف روکش‌ها استفاده کنید.

در تراکت چه اطلاعاتی باید درج شود؟

عنوان: انتخاب عناون یا تیتر مناسب جزو اولین مواردی است که می‌تواند نگاه مخاطب را به کسب و کار مورد نظر جلب کند.

تصاویر: مطلوب است که از تصاویر در صورتی استفاده کنید که حالت داستانی داشته باشد یا به نوعی از عکس نوشته‌ها استفاده شود.

متن: برخی از تراکت‌ها را مشاهده می‌کنیم که دارای متن‌های ریز هستند و محتوای آن‌ها بسیار طولانی و حوصله سربرکننده است. این نوع محتوا به هیچ عنوان خوانده نمی‌شوند. به طور کلی متن تراکت‌ها باید کوتاه ولی جامع باشد و این مطالب با زبان ساده و واضح نوشته شده باشد.

اطلاعات تماس: از دیگر موارد مهمی که باید حتما در تراکت لحاظ شود؛ اطلاعات تماس، آدرس و… است. توصیه می‌شود این موارد بدون افکت گرافیکی نوشته شوند.

کاربرد تراکت شامل چه مواردی می‌شود؟

تراکت‌ها در انواع مختلف بیزینس ها کاربرد دارد و در زیر برخی از این موارد را بیان می‌کنیم.

  1. برای آگاهی دادن به مردم از برگزاری گردهمایی‌ها یا جشنواره‌های مختلف
  2. از موارد اصلی تهیه تراکت می‌توان به پخش آن برای تبلیغات تجاری شرکت‌ و سازمان‌ها اشاره کرد.
  3. برای کمپین‌های مختلف اعم اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و… نیز از تراکت‌ها استفاده می‌شود.
  4. گاهی برای آگهی استخدام شرکت‌ و سازمان‌ها مختلف از تراکت‌ها بهره گرفته می‌شود.

موارد بالا از مهم‌ترین کاربرد‌های تراکت است و اگر شما به دنبال هدف و کاربردی دیگری از تراکت‌ها هستید می‌توانید از آن استفاده کنید. اما هنگامی که در مقاله همه چیز درباره تراکت می‌خواهیم در مورد کاربرد‌های تراکت صحبت کنیم این موارد به ذهن می‌رسد.

در طراحی تراکت‌ها خلاق باشید

همانطور که توضیح دادیم تراکت از شیوه‌های تبلیغاتی ارزان قیمت است اما به دلیل آن که بسیاری از قواعد و اصولی طراحی آن را بلد نیستند به همین دلیل بیشتر هزینه تبلیغاتی، توسط مردم در زباله‌دان‌ها ریخته می‌شود. اگر در ساخت و طراحی تراکت خلاق‌تر باشیم و ایده پردازی‌های جذابی در طراحی آن‌ها انجام بدهیم قطع به یقین می‌توانیم در جذب مخاطب تاثیرگذار باشیم.

در تهیه، طراحی و توزیع تراکت باید ماهرانه عمل کنید

برای انجام پروسه پخش تراکت باید فرایندی را از پیش تعیین کرد که این فرایند شامل تهیه، چاپ و توزیع می‌شود. لازم به توضیح نیست که هر چه این مراحل را بهتر و اصولی‌تر پیش بگیریم نتایج و بازخورد مناسب‌تری را دریافت می‌کنیم. در ابتدای امر آن چه که مهم و ضروری بوده نحوه تهیه و چاپ تراکت است و بعد از آن باید به چگونگی و زمان‌بندی چاپ آن توجه کرد. به طور کلی برای موفقیت در اهدافی که در ذهن داریم نیازمند برنامه ریزی دقیق و منظم هستم؛ به همین دلیل در پخش تراکت باید برنامه از پیش تعیین شده‌ای داشته باشیم تا بتوانیم طبق عمل به آن به بیشترین درصد رضایت از تبلیغات خود برسیم.

در این برنامه ریزی در مرحله‌ی اولش باید به فکر شناسایی بازار هدف خود باشیم و سپس در مورد مکان و روش‌های درست توزیع تراکت تحقیق کنیم. مکان و روش‌های توزیع در تمامی کسب و کار‌ها متفاوت است و با توجه به نوع کسب و کار و پرسونای آن، مکان و روش صحیح پخش تراکت مشخص می‌شود. علاوه بر توجه به این دو موضوع باید برنامه زمان‌ بندی شده‌ای نیز داشته باشیم. برای برنامه ریزی زمان پخش تراکت نیز باید به موارد مختلفی توجه شود تا بتوان بهترین بازخورد را از مشتری یا مخاطبان دریافت کرد.

معمولا دریافت بازخورد از مخاطبان و مشتریان در گونه‌های مختلف تبلیغاتی امری کمی زمان بر است اما تبلیغات پخش تراکت اگر به درستی انجام گیرد سبب جذب مشتری شده در کم‌ترین زمان ممکن می‌شود. در همه چیز درباره تراکت یکی دیگر از مواردی که در هنگام پخش باید به آن توجه کرد؛ ویژگی‌های اخلاقی و مهارت‌های فرد توزیع کننده تراکت است. اگر  فرد بتواند به درستی این فرایند را انجام دهد قطع به یقین می‌توان شاهد افزایش مشتری از طریق این شیوه‌ی تبلیغاتی باشیم.

شناخت مخاطبین هدف

در بخش قبلی از اهمیت تهیه و توزیع تراکت صحبت کردیم و اگر این مراحل را به درستی انجام دهیم اما درک درستی از مخاطبان هدف یا پرسونای کسب و کار نداشته باشیم؛ آیا باز هم می توان از طریق پخش تراکت به نتایج مطلوبی دست یافت؟ جواب این سوال به طور حتم منفی است. به طور کلی در همه‌ی شیوه‌های تبلیغاتی مخاطب شناسی از اهمیت بالایی برخوردار است و اگر رفتار و روحیات مشتریان را بتوان به درستی شناخت؛ بازخورد مناسب‌تری را نیز از جانب آن‌ها می‌توان دریافت کرد. برای یافتن پرسونای مخاطبان باید به مواردی از قبیل سن مخاطبان، جنسیت آن‌ها و… توجه کرد.

حال با شناخت مخاطب می‌توانید به راحتی در مورد طراحی گرافیکی، رنگ بندی تراکت، نحوه درج مطالب و تصویر و حتی مکان مناسب برای پخش آن‌ها صحبت کنید. برای مثال آیا پخش تراکت مزون لباس زنانه در نزدیکی مدارس پسرانه می‌تواند مناسب باشد؟ یا بهتر نیست که برای آموزشگاه‌های مدارس کنکور تراکت خود را در بین دبیرستان سطح شهر پخش کنیم؟ از این رو عدم توجه به جامعه هدف هیچ نتیجه‌ای به غیر از صرف بیهوده وقت و هزینه ندارد.

درهنگام طراحی تراکت به چه نکاتی باید توجه کرد؟

جلب نظر مخاطبان به وسیله‌ی استفاده از طرح‌های گرافیکی زیبا از موارد مهم در طراحی تراکت‌ها است. هنگامی که صحبت از همه چیز درباره تراکت می‌شود؛ اولین موضوعی که باید به آن توجه کنیم جلب نظر مخاطب است. تراکت باید به گونه‌ای طراحی شود که مخاطب را به سمت کسب وکار مورد نظر سوق دهد. باید از محتوای مناسبی درون آن‌ها استفاده کرد تا مشتری یا مخاطب را ترغیب به خواندن کند علاوه بر بحث محتوا باید به بحث گرافیکی و طراحی آن نیز توجه بسیار شود.

زیرا که افراد بیشتر جذب ویژگی‌های بصری می‌شوند تا نوشته‌ها و متن‌ها. برای این امر می‌توانید در هنگام چاپ از تصاویر جذاب و مخاطب پسند استفاده کنید و همچنین می‌توان از رنگ‌های چشمگیر در رنگ‌بندی تراکت‌ها استفاده کرد. سایت طرح پیچدر زمینه‌ی طراحی تراکت نیز فعالیت می‌کند و با تمامی قوانین و قواعدی که باید در تهیه و تولید تراکت به آن توجه شود آگاهی دارد. از این رو می‌توانید برای طراحی زیبا و جذاب از سایت ما استفاده کنید.

استفاده از تیتر‌های جذاب و مخاطب پسند

معمولا نوشته‌هایی با فونت‌های بزرگ یکی دیگر از مواردی است که نگاه مخاطب را جلب می‌کند. قبل از انتخاب تیتر مناسب باید به چند سوال کلیدی و مهم پاسخ دهیم.

مخاطبین شامل چه افرادی می‌شوند؟

برای چه هدفی به دنبال پخش تراکت هستیم؟

سوال اولیه را که در مورد مخاطب شناسی است را در بالاتر توضیح داده‌ایم.  اما پاسخ به سوال دوم می‌تواند تاثیر بسیار زیادی در نوع تیتر انتخاب شده داشته باشد. برای مثال اگر قصد شما فروش باشد می‌توانید با استفاده از واژه ارزان یا تخفیف در تیتر مشتریان خود را افزایش دهید یا اگر تنها به دنبال آشنایی بیش از پیش مردم با برندتان هستید می‌توانید از جملات جذاب و کمی گنگ استفاده کنید. یکی دیگر از مواردی که در همه چیز درباره تراکت مهم و ضروری است تولید محتوا مناسب است.

Rate this post

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.