اصول طراحی گرافیکی با گوشی شیوه‌ای است که به شما کمک می‌کند تا یک محتوا را بهتر نشان دهید. طراحی گرافیک یکی از رشته‌هایی است که علاوه بر جذابیت و خلاقانه بودن در بسیاری از کسب و کارها تأثیرات غیرقابل انکاری گذاشته است. گرافیک و طرح‌های گرافیکی برای تمام افراد در سنین مختلف حائز اهمیت است؛ به‌عنوان مثال شما یک نوزاد را تصور کنید. زمانی نوزاد نسبت به شیشه شیر و یا اسباب بازی‌های خود واکنش نشان می‌دهد که طراحی آن وسیله برای او جذاب باشد. برای طراحی گرافیک می‌توان از اپلیکیشن‌ها و نرم‌افزارهای مختلفی استفاده کرد. در دنیای امروز تکنولوژی و علم گرافیک به حدی گسترش پیدا کرده است که شمارا قادر می‌سازد تا با در دست داشتن یک گوشی هوشمند بتوانید برای تبلیغات خود طرح‌های گرافیکی طراحی کنید. در این مقاله از سری مقالات طرح پیچ همراه ما باشید.

گرافیک و طراحی

اولین کسی که اصطلاح گرافیک را مطرح کرد ویلیام دیگینز بود که بعد از جنگ جهانی دوم در سال 1922 برای اولین بار این اصطلاح را بیان کرد. گرافیک تأثیر زیادی از فرهنگ می‌گیرد. این تأثیر به‌اندازه‌ای است که در هر شهر و کشوری نمونه‌های مختلفی از طرح‌های گرافیکی را مشاهده می‌کنیم. طراحی گرافیک به حدی پیشرفت کرده است که ما شاهد تأثیرات چشم گیر آن در انواع مشاغل هستیم. اگر شما الآن یک آدامس یا پفک بخرید شاهد خواهید بود که حتی برای بسته بندی این خوراکی‌ها هم از اصول گرافیکی استفاده شده است. به همین علت شما به‌عنوان صاحب یک کسب و کار در هر صنفی که فعالیت می‌کنید باید از اصول طراحی گرافیکی با گوشی یا سیستم آگاه بوده و آن را در تجارت خود بکار ببرید. برای این که بتوانید اصول طراحی گرافیکی با گوشی را به‌درستی انجام دهید لازم است تا مراحل زیر را پشت سر بگذارید:

1)     یادگیری اصول و مفاهیم کلی در خصوص طراحی با گوشی

قبل از این که شما شروع به طراحی کنید لازم است تا اصول و مفاهیمی که در این شاخه وجود دارد را یاد داشته باشید. برای این که شما بتوانید این اصول را یاد بگیرید می‌توانید هم از کلاس‌های آموزشی که در این زمینه است و هم از سایت‌هایی که به‌صورت رایگان یا پولی این آموزش‌ها را در اختیار شما می‌گذارند، استفاده کنید.

2)     یادگیری ابزارهای مختلف طراحی

یکی از ابزارهایی که به شما در طراحی گرافیکی بسیار کمک می‌کند سری نرم‌افزارهای ادوبی هستند. این نرم‌افزارها هم در گوشی‌های موبایل و هم در سیستم‌های کامپیوتری قابل اجرا هستند. کاربردی‌ترین ابزارهای فتوشاپ در سمت چپ این نرم افزار قرار دارند اما ابزارهای گسترده‌تر دیگری هم وجود دارد که لازم است شما آن‌ها را یاد بگیرید. در وبلاگ شرکت ادوبی نوشته شده است که “این نرم‌افزارها در زمینه عکاسی و ویرایش عکسی به‌صورت حرفه‌ای و تخصصی خدمات ارائه می‌دهند. در 21 سالی که این نرم‌افزار ارائه شده است عقاید، داستان‌ها و تصاویر مختلفی طراحی شده است.”

3)     دنبال کردن افراد متخصص و آموزش از آن‌ها

برای این که شما بتوانید مانند افراد حرفه‌ای طراحی کنید می‌توانید در شبکه‌های مجازی به دنبال افرادی باشید که در طراحی گرافیکی با گوشی حرف اول را می‌زنند. قبل از هر چیز شما باید مشخص کنید که قصد دارید بنر، کارت ویزیت، وب سایت، پست اینستاگرام یا تلگرام طراحی کنید و بعد از آن به دنبال افراد حرفه‌ای در این زمینه بگردید. اگر شما نتوانستید به‌صورت مستقیم با این افراد ارتباط برقرار کنید می‌توانید از طریق وبلاگ و یا آی‌دی آن‌ها در شبکه‌های مجازی این کار را انجام دهید.

4)     به چالش کشیدن خود

شما می‌توانید برای این که مهارت‌های خود را مورد آزمایش قرار دهید از کارهای ساده و کوچک استفاده کنید؛ به‌عنوان مثال می‌توانید پس زمینه یک عکس را پاک کنید یا یک عکس را ترمیم کنید. با توجه به این که مهارت‌های شما تازه شکل گرفته است و هنوز نمونه‌های عینی برای کار خود ندارید در نتیجه در قدم اول شاید نتوانید پروژه‌های بزرگ قبول کنید به همین علت می‌توانید پروژه‌های داوطلبانه انجام دهید. انجام پروژه‌های داوطلبانه علاوه بر این که مهارت‌های شمارا تقویت می‌کند باعث می‌شود تا شما برای خود نمونه کارهای مختلف جمع کرده و رزومه خود را از این طریق تقویت کنید.

اصول طراحی گرافیکی با گوشی

برای طراحی حرفه ای با گوشی اصول مهم و کلیدی وجود دارد که با رعایت کردن آن ها میتوانید تا حد زیادی کار طراحی خود را بهبود بخشید و حتی به کسب و کار خود رونق دهید.. هنگامی که شما می‌خواهید طراحی کنید باید اصول زیر را در طراحی خود لحاظ کنید:

اصل اول

در طراحی یک اصلی وجود دارد که پایه اصلی گرافیک است و آن “نقطه، خط و شکل” است. اگر چند تا نقطه را در کنار هم قرار دهیم یک خط به وجود می‌آید و از کنار هم قرار گرفتن خط‌ها یک شکل به وجود می‌آید. فرقی نمی‌کند طرح شما یک طرح ساده باشد یا یک طرح پیچیده پایه و اساس هر طرحی این سه مورد است.

اصل دوم

رنگ‌ها در زندگی ما انسان‌ها تأثیر دارد. هر رنگی دارای معنی و تعریف متفاوتی است. چشم انسان می‌تواند بیشتر از 10 میلیون رنگ را تشخیص دهد. شما به‌عنوان شخصی که می‌خواهد طراحی کند باید نسبت به این نکته آگاه باشید که هر رنگی که شما در طراحی خود استفاده می‌کنید یک مفهوم ویژه‌ای را به مخاطب می‌رساند.

اصل سوم

این اصل درباره تایپوگرافی و نوع نمایش شکل‌ها صحبت می‌کند. بدون شک در طرحی که شما طراحی می‌کنید متن‌های مختلفی وجود دارد. این که متن شما چه شکلی باشد یا شیوه ارائه متن شما چگونه باشد اهمیت زیادی دارد؛ به‌عنوان مثال شما می‌توانید برای ارائه متن خود از طرح‌های کلاسیک یا طرح‌های برجسته استفاده کنید.

اصل چهارم

شما باید در طراحی که انجام می‌دهید میان المان‌های مختلف، طرح و نوشته‌های خود یک فضا و فاصله مناسب را در نظر بگیرید. این فضا مناسب به بیننده طرح کمک می‌کند تا به‌راحتی طراحی شمارا دیده و مفهوم آن را دریافت کند. شما به‌عنوان شخصی که قصد طراحی دارد باید حواستان به ریتم، تعادل و کنتراست باشد. زمانی که شما طراحی می‌کنید حتما در طرحی که دارید بعضی از محتواها ارزشمندتر هستند و لازم است برای آن‌ها یک سلسله مراتب مشخصی را رعایت کنید. مقیاس بندی در طراحی اهمیت ویژه‌ای دارد؛ به‌عنوان مثال شما به‌عنوان شخصی که می‌خواهد طراحی کند بهتر است بدانید که برای متن خود از سه فونت مختلف استفاده کنید. طرح شما حتماً دارای یک تیتر اصلی است که باید بزرگ‌ترین سایز را داشته باشد، تیرهای فرعی باید از سایز عنوان اصلی کوچک‌تر بوده و در نهایت زیر عنوان‌ها هستند که باید از عنوان اصلی و عنوان فرعی کوچک‌تر باشند. یک طراح خوب باید این توانایی را داشته باشد تا بتواند در طراحی خود از ایده‌های خلاقانه استفاده کند.

اصول طراحی گرافیکی با گوشی برای انواع تبلیغات

همان طور که اشاره کردیم تبلیغات انواع مختلفی دارد که کسب و کارهای گوناگون با توجه به صنفی که در آن فعالیت می‌کنند از آن‌ها استفاده می‌کنند و نوع تبلیغات مورد نظرشان را انتخاب میکنند. در ادامه قصد داریم به‌عنوان نمونه اصول طراحی گرافیکی با گوشی را کاتالوگ‌ها و بنرهای تبلیغاتی مورد بررسی قرار دهیم.

کاتالوگ و اصول طراحی گرافیکی با گوشی برای آن

برای این که کاتالوگ طراحی شده شما بازخورد مثبتی را برای شما به ارمغان بیاورد؛ لازم است تا اصولی را برای طراحی آن در نظر بگیرید. در ادامه به برخی از اصول طراحی گرافیکی کاتالوگ اشاره می‌کنیم.

  • انتخاب هدف

شما به‌عنوان شخصی که یک کسب و کار را ایجاد کرده است قطعاً هدف و استراتژی معینی را برای شروع داشته‌اید. زمانی که می‌خواهید یک کاتالوگ را طراحی کنید باید هدف خود از طراحی و انتشار کاتالوگ مشخص کنید. باید مشخص کنید که مشتریان شما چه کسانی هستند؟ کالا یا خدمت شما چه نیازی از مشتری را تأمین می‌کند؟

  • محتوا و فونت

برای این که شما بتوانید به‌درستی محتوا کاتالوگ خود را بنویسید لازم است تا به جمع‌آوری دقیق اطلاعات بپردازید. محتوا شما باید به‌گونه‌ای نوشته شود که مخاطب با یک نگاه ساده به آن متوجه منظور شما شود. بهتر است برای کاتالوگ خود از سه سایز مختلف استفاده کنید. بزرگ‌ترین سایز برای عنوان اصلی، سایز متوسط برای عناوین فرعی و سایز کوچک برای زیر عنوان‌ها مناسب‌تر است.

  • تصاویر باکیفیت

برای کاتالوگ خود باید از تصاویر باکیفیت استفاده کنید تا مخاطب با نگاه کردن به آن بتواند انتخاب کند که محصول یا خدمت شما می‌تواند نیاز او را تأمین کند یا خیر.

بنر و اصول طراحی گرافیکی با گوشی برای آن

بنرها برای رساندن یک پیغام مهم طراحی می‌شوند به همین منظور لازم است اصول و قواعد آن به‌درستی رعایت شود تا بتواند به فهم صحیح مخاطب کمک کند.

  • ذکر اطلاعات ضروری

در بنر تبلیغاتی خود حتماً اطلاعات تماس خود را ذکر کنید. زمانی که مخاطب تبلیغ شمارا می‌خواند، می‌خواهد به‌راحتی به شما دسترسی داشته باشد و بتواند با مجموعه شما ارتباط بگیرد به همین منظور لازم است تا شما در بنر تبلیغاتی خود اطلاعات دقیق تماس، وب سایت، ایمیل، آدرس اینستاگرام یا تلگرام و آدرس دقیق مجموعه خود را بیان کنید.

  • کیفیت بالای تصاویر

در بنر تبلیغاتی خود باید از تصاویر باکیفیت و با وضوح بالا استفاده کنید؛ زیرا تصویر شما هرچقدر که باکیفیت باشد هنگام چاپ روی بنر از کیفیت آن کم می‌شود به همین منظور در انتخاب تصویر خود نهایت دقت را داشته باشید.

  • لوگو

لوگو یا نماد شرکت نشان دهنده هویت مجموعه شما است به همین علت حتماً از آن در بنر تبلیغاتی خود استفاده کنید.

  • رنگ مناسب

رنگ‌ها به‌صورت مستقیم بر دید افراد تأثیر می‌گذارد. باید در انتخاب رنگ‌های مختلف برای بنر خود نهایت دقت را داشته باشید. سعی کنید از رنگ‌هایی استفاده کنید که علاوه بر خیره کننده بود مانع از خستگی چشم مشتریان شود.

Rate this post

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.