انواع کاغذ چاپ

چه نوع کاغذی برای چاپ مناسب است؟ آیا کیفیت کاغذ نقش مهمی در کیفیت چاپ دارد؟ کاغذهای زیادی با کیفیت‌های مختلف در بازار وجود دارند که از آن‌ها برای بسته‌بندی و چاپ استفاده می‌شود. قیمت انواع کاغذ چاپ (Types of printing paper) با توجه به کیفیت آن‌ها می‌تواند بسیار متفاوت باشد.

کیفیت کاغذ را مواد به کار رفته در خمیر آن مشخص می‌کند. بهتر است بدانید که در حال حاضر کشور ما با محدودیت‌های زیادی در زمینه تولید و واردات کاغذ رو به رو شده که این مسئله باعث کاهش تنوع کاغذ در بازار شده است. در ادامه این مطلب شما را با انواع کاغذ چاپ، کاربردها و ویژگی‌های هر کدام از آن‌ها بیشتر آشنا خواهیم کرد. با ما در مجموعه طرح پیج همراه باشید.

آشنایی با انواع کاغذ چاپ

کاغذ نقش بسیار مهمی در صنعت چاپ و بسته‌بندی دارد. کاغذها بر اساس استحکام، انعطاف‌پذیری و قیمت تقسیم‌بندی می‌شوند که افراد می‌تواند با توجه به نیازهای خود در صنعت چاپ و بسته‌بندی، هر کدام از آن‌ها را با توجه به ویژگی‌های منحصر به فردش انتخاب کنند. کاغذهای گلاسه، تحریری، کرافت، مقوای پشت سفید و پشت طوسی، کاغذ روزنامه و مقوای ایندل برد و… جزو کاغذهایی هستند که در صنعت چاپ استفاده می‌شوند. در ادامه به معرفی ویژگی‌های هر کدام از این کاغذها می‌پردازیم.

کاغذ تحریر

کاغذ تحریر در دو نوع coated و  uncoated تولید می‌شود. نوع  uncoated کاغذ تحریر این قابلیت را دارد که بتوان بر روی هر دو طرف آن کار چاپ را انجام داد به صورتی که جوهر به سمت دیگر کاغذ نفوذ نکند. کاغذهای تحریر در سایزهای 100 در 70 و 90 در 60 به بازار عرضه می‌شوند و بیشترین مصرف آن در چاپ مجله و تقویم است.

انواع کاغذهای تحریر از کشورهای اندونزی، کره جنوبی، چین و مالزی به ایران وارد می‌شوند و برندهایی با نام شینهو، کرون و موریم جزو برندهای مطرح در بازار ایران هستند. بهتر است بدانید که این نوع از انواع کاغذ چاپ به دلیل کیفیت بالایی که دارند گران‌تر هستند. این کاغذها در رنگ‌های مختلفی تولید می‌شوند و برخی از آن‌ها دارای خطوط یا طرح‌های مختلفی نیز هستند.

خمیر استفاده شده در این نوع از انواع کاغذ چاپ تأثیر به سزایی در کیفیت نهایی کاغذ دارد. کاغذهای پوشش‌دار و بدون پوشش از خمیرهای شیمیایی، مقدار اندکی خمیر مکانیکی و مواد پرکننده ساخته می‌شوند. به طور معمول برای تهیه خمیر شیمیایی کاغذهای تحریری از چوب درختان پهن برگ و سوزنی برگ‌ها استفاده می‌شود.

یکی‌دیگر از ویژگی‌های کاغذ تحریر، رنگ روشن و مقاومت بسیار بالای آن است؛ به همین دلیل از این نوع کاغذ برای چاپ اسنادی استفاده می‌شود که قرار است بایگانی شوند. کاغذهایی با سایز A4 برای تکثیر و کاغذهایی با سایز بزرگ‌تر برای چاپ پوستر استفاده می‌شود. کاغذهایی که برای کار چاپ مورد استفاده قرار می‌گیرند به شکل رولی در بازار وجود دارند. بیشتر مشتریان کاغذهای تحریر، تولیدکنندگان تجهیزات اداری هستند که از این نوع کاغذ برای چاپ انواع مختلف سررسید و دفاتر اداری استفاده می‌کنند.

کاغذ گلاسه

کاغذهای گلاسه از مرغوب‌ترین انواع کاغذ چاپ هستند. این نوع کاغذها سطحی صاف دارند و استحکامشان نیز از کاغذهای تحریری بیشتر است. از کاغذ گلاسه در صنعت چاپ به دلیل جذب یکنواخت جوهر استفاده می‌شود. در فرآیند تولید این نوع کاغذ مقداری نشاسته را با خمیر کاغذ مخلوط می‌کنند که این کار باعث ضدآب شدن و یکنواختی سطح کاغذ می‌شود.

هر چه قدر گراماژ کاغذ گلاسه بالاتر باشد، کیفیت چاپ بر روی آن بیشتر است. کاغذهای گلاسه به دو صورت براق و مات تولید می‌شوند که از نوع براق آن اغلب برای چاپ کتاب‌های نفیس، جلد مجلات و کارت ویزیت استفاده می‌شود. این نوع کاغذ نیز مانند کاغذ تحریر در سایزهای 100 در 70 و 90 در 60 در بازار وجود دارد؛ البته شما می‌توانید در صورت نیاز این نوع کاغذ را در ابعاد دلخواهتان سفارش دهید. همچنین بهتر است بدانید که کاغذهای گلاسه مرغوب موجود در ایران اکثرا وارداتی هستند.

کاغذ گلاسه مات

در سال‌های اخیر استفاده از کاغذ گلاسه مات بسیار رایج شده است. دلیل مات شدن کاغذ گلاسه استفاده از خاک چینی در سطح کاغذ است. خاک چینی علاوه بر مات کردن کاغذ باعث ایجاد سطحی صاف و یکنواخت بر روی کاغذ می‌شود. جالب است بدانید که کاغذهای مات برخلاف آنچه به نظر می‌رسد، نسبت به کاغذهای گلاسه براق زبرتر هستند و به همین دلیل از آن‌ها برای چاپ کارهای صنعتی و تجاری استفاده می‌شود. کاغذهای گلاسه مات در چاپ بروشور، کاتالوگ و کتاب نیز کاربرد دارند.

کاغذهای گلاسه اندود شده

سطح کاغذهای گلاسه اندود شده بسیار صاف و براق است و می‌توان گفت کاغذ گلاسه اندود شده نسبت به سایر کاغذهای گلاسه از کیفیت بالاتری برخوردار است. با این حال کیفیت نهایی این محصول را کیفیت مواد به کار رفته در خمیر کاغذ و مرغوبیت مواد مصرف شده در مرحله اندود کردن آن مشخص می‌کند.

کیفیت چاپ بر روی این نوع کاغذ نسبت به کاغذهای دیگری مانند کاغذ ام اف و اس سی بسیار بالاتر است. از معایب این نوع کاغذ گلاسه نیز می‌توان به قیمت بالای آن اشاره کرد. همان‌طور که می‌دانید قیمت کاغذ نقش مهمی در صنعت چاپ دارد به همین دلیل از کاغذ گلاسه اندود شده برای موارد خاصی استفاده می‌شود.

مقوا و کاغذ پشت طوسی و پشت سفید

این نوع کاغذ نیز یکی از انواع کاغذ چاپ است که اغلب از آن برای تولید بسته‌بندی پودر لباسشویی، جعبه کفش، جعبه شیرینی، جعبه دستمال کاغذی و مواردی از این قبیل استفاده می‌شود. این مدل مقوا در انواع سایزها و گراماژهای مختلفی تولید می‌شود و کاربرد آن بیشتر در صنعت بسته‌بندی است. هانسول، اژدها و پاندا از برندهای معروف مقواهای پشت طوسی و پشت سفید در بازار ایران هستند.

کاغذ کرافت

کاغذ کرافت از سولفات خمیر پالپ ساخته می‌شود و بسیار با دوام است. این نوع کاغذها در رنگ‌های سفید و قهوه‌ای در بازار وجود دارند به طوری که از کاغذهای قهوه‌ای برای بسته‌بندی و از کاغذهای کرافت سفید برای پیوستگی بافت سایر کاغذها استفاده می‌کنند.

کاغذ کرافت به صورت عمده در تولید جعبه، کارتون و ساک دستی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین این نوع کاغذ در سایزها و گراماژهای مختلفی تولید و روانه بازار می‌شود. از برندهای معروف کاغذ کرافت می‌توان به برند لی اند من و دایهان اشاره کرد.

کاغذ روزنامه

یکی‌دیگر از انواع آن کاغذ چاپ کاغذ روزنامه است که به صورت رولی در بازار فروخته می‌شوند. این کاغذها بسیار ارزان قیمت هستند و در عین حال قدرت جذب بسیار بالایی دارند. کاغذهای روزنامه را از تفاله چوب یا همان فیبرهای بازیافت شده تولید می‌کنند و به دلیل اینکه در فرآیند تولید این نوع کاغذ هیچ گونه عملیات مکانیکی بر روی آن انجام نمی‌شود، میزان استحکام و مقاومتش در مقابل نور بسیار پایین است.

بیشترین استفاده از این نوع کاغذ برای تولید و چاپ روزنامه است. همچنین برخی از هنرمندان از این کاغذ ارزان قیمت برای طراحی با زغال و مداد شمعی استفاده می‌کنند. رول‌های کاغذ روزنامه معمولا عرضی معادل 70 تا 110 سانتی‌متر دارند. همچنین این نوع کاغذ برای چاپ با روش افست و لترپرس بسیار مناسب است.

کاغذ مکانیکی

کاغذ مکانیکی نیز یکی از انواع کاغذ چاپ است که نسبت به کاغذ روزنامه کیفیت بالاتری دارد. برای ساخت این نوع کاغذ از خمیر شیمیایی به همراه مواد پرداخت‌کننده استفاده می‌شود.

این کاغذ نیز مانند کاغذ روزنامه ارزان قیمت است؛ به همین دلیل از آن برای مواردی استفاده می‌شود که می‌خواهند هزینه چاپ را به میزان قابل توجهی کاهش دهند. برای تولید کاغذ مکانیکی با سطح بسیار صاف و شفاف باید سطح کاغذ را به طور کامل با نوردهای سوپرکلندر پرداخت کرد.

کاغذ شیمیایی

کاغذهای شیمیایی فقط از خمیر شیمیایی ساخته شده‌اند و خمیرهای مکانیکی در تولید آن‌ها نقشی ندارند. به همین دلیل این کاغذ یکی از مرغوب‌ترین انواع کاغذ چاپ است.

از کاغذ شیمیایی به دلیل مقاومت بالایی که دارد، برای چاپ مجلات استفاده می‌کنند. این نوع کاغذها نیز به صورت رولی یا ورق در بازار وجود دارند و گراماژ آن حدود 60 تا 135 گرم به ازای هر مترمربع است. کاغذ شیمیایی با نام کاغذ چاپ افست نیز شناخته می‌شود.

کاغذ سربرگ و چند نسخه‌ای

از این نوع کاغذ مات برای مصارف اداری مانند کارهای تایپی استفاده می‌کنند. انواع معمولی کاغذهای سربرگ و چند نسخه‌ای از خمیر چوب ساخته می‌شوند که بسیار ارزان قیمت است. این کاغذ در رنگ‌های مختلفی تولید می‌شود اما نوع کرم رنگ آن طرفداران بیشتری دارد. وزن کاغذ سربرگ در حدود سی گرم به ازای هر مترمربع است و از این جهت یک کاغذ بسیار سبک محسوب می‌شود.

آنچه در مقاله معرفی انواع کاغذ چاپ خواندید

در مجله اینترنتی طراحی گرافیک طرح پیچ گفتیم، کاغذ یکی از عناصر بسیار مهم در صنعت چاپ است. در این مطلب سعی کردیم تا شما را با تعدادی از انواع کاغذ چاپ مورد استفاده در صنعت چاپ آشنا کنیم و به معرفی ویژگی‌ها و کاربردهای آن‌ها بپردازیم.

انواع کاغذ چاپ از کشورهای مختلفی به خصوص کشورهای آسیایی مانند اندونزی، تایلند و چین وارد ایران می‌شوند البته در کشور ما نیز برخی از کارخانه ها به تولید انواع مختلفی از کاغذهای قابل استفاده در صنعت چاپ و بسته‌بندی مشغول هستند.

کاغذهای داخلی نیز از کیفیت خوبی برخوردارند و می‌توان از آن‌ها برای مصارف گوناگونی استفاده کرد. کیفیت کاغذ را مواد به کار رفته در خمیر کاغذ مشخص می‌کند.

هر چه مواد اولیه تولید خمیر کاغذ مرغوب‌تر باشند، محصول نهایی کیفیت بیشتری دارد. در حال حاضر با توجه به تحریم‌ها، تنوع کاغذ چاپ در کشور بسیار محدود است اما همین کاغذهای موجود نیز در سایزها و گراماژهای مختلفی وجود دارند.

در صورتی که نیاز به آموزش رایگان ویدئویی طراحی گرافیک دارید روی لینک قبل کنید کنید.

2.7/5 - (8 امتیاز)

Table of Contents

تعرفه انجمن طراحان گرافیک 1403
تعرفه انجمن طراحان گرافیک 1403
مارس 9, 2024

تعرفه طراحی گرافیک برای طراحان گرافیک را سالیانه انجمن طراحان گرافیک ارائه می‌دهد. همانطور که

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *