بسیاری از کسب و کارها و سازمان‌های بزرگ و کوچک، به هنگام عید و برای تقدیم هدیه‌ای کوچک و مناسب به مشتریان و کارمندان خود، تقویم را انتخاب می‌کنند. چاپ تقویم گزینه‌ای بسیار عالی و مناسب برای ارائه هدیه و در عین حال یکی از بهترین گزینه‌ها برای یادآوری محصولات و برند به افراد مختلف است. برای ساخت بهترین تقویم برای سازمان یا کسب و کار خود، تنها باید با اصول طراحی و چاپ تقویم آشنایی کامل داشته باشید. برای آشنایی با اصول طراحی و چاپ تقویم و همچنین انواع تقویم با طرح پیچ همراه شوید.

چرا باید یک تقویم برای ارائه به مشتریان خود بسازید؟

تفاوتی ندارد که شما یک کسب و کار بزرگ دارید، به صورت انفرادی کار می‌کنید، یک سازمان آموزشی هستید، یک موسسه خیریه دارید، و یا خرده فروش هستید؛ ساخت یک تقویم برای اهداف شغلی می‌تواند حضور و قدرت کسب و کار، سازمان و برند شما را همواره به مخاطبان یادآوری کند. نکته بسیار مهم و کاربردی‌اي كه درباره تقويم‌ها وجود دارد اين است كه تقريبا هر شخصي به آن نياز دارد.

درست است كه پيشرفت تكنولوژی در این بخش از زندگی ما نیز تاثیر زیادی داشته است و بسیاری از افراد برای استفاده از تقویم از تلفن همراه خود کمک می‌گيرند،‌ اما همچنان هيچ چيزي نمي‌تواند بهتر از نوشتن روي كاغذ و گذاشتن آن روي ميز و يا نصب آن روي ديوار به منظور يادآوري هميشگي باشد. اما اگر قصد ساخت تقویمی برای کسب و کار خود را دارید، بهتر است ابتدا با اصول طراحی و چاپ تقویم آشنایی داشته باشید.

اصول طراحي و چاپ تقویم

حال اگر تصمیم به ساخت تقویم خود را دارید باید چه کنید؟ پیش از هر چیز، درباره ترکیب و شکل تقویم خود تصمیم بگیرید. آیا قصد ساخت يك تقويم روميزي را داريد؟ يا مي‌خواهيد تقويمي تك صفحه‌اي براي نصب روي ديوار بسازيد؟ تصميم‌گيري براي شكل و شمايل تقويم اولين كاري است كه بايد انجام دهيد. پس از آن که درباره ترکیب و شکل تقویم خود تصمیم گرفتید، باید درباره طراحی ظاهری آن تصمیم بگیرید. بر اساس نوع کسب و کار و اهداف تبلیغاتی شما، تقویمتان باید به نیازهای موردنظرتان پاسخ گوید. برای مثال اگر می‌خواهید تقویمی به مناسبت عید به مشتریان و کارمندان خود بدهید، باید مطمئن شوید که برند شما در تک تک صفحات تقویم از جمله صفحه آغازین به چشم می‌خورد. سعی کنید از عناصر زیر در ساخت و طراحی تقویم خود استفاده کنید:

  • لوگو
  • تم رنگی برند
  • تصویر و یا جمله‌ای مناسب که نماینده برند شماست

اما مواردی که گفتیم تنها شروعی برای طراحی تقویم مورد نظر شما است. برای ساخت تقویم باید با تمام اصول طراحی و چاپ تقویم آشنایی کامل داشته باشید تا بتوانید به بهترین شکل ممکن برند خود را عرضه کنید. از جمله این اصول عبارت‌اند از:

چه تاريخ‌هايي را بايد در تقويم خود هايلايت كنيد

یکی از اولین اصول طراحی و چاپ تقویم هایلایت کردن تاریخ‌های مهم و البته مرتبط است. البته واضح است که باید تاریخ‌های تعطیلی و مناسبت‌های مهم را در تقویم خود مشخص کنید. اما می‌توانید خلاقیت بیشتری به خرج داده و تاریخ‌هایی که با کسب و کار شما نیز در ارتباط هستند نشان دهید. تنها کافیست چند ساعت را صرف پیدا کردن تاریخ‌ها یا مناسبت‌هایی کنید که با کسب و کار شما در ارتباط هستند. برای مثال:

  • اگر کسب و کار شما با آموزش و تحصیل در ارتباط است و می‌خواهید تقویمی را برای مشتریان خود طراحی کنید، می‌توانید تاریخ‌‌های مربوط به شروع و پایان ترم‌های تحصیلی را نیز در تقویم نمایش دهید.
  • اگر قصد طراحی و چاپ تقویم برای کسب و کار خود را دارید، می‌توانید تاریخ‌های مربوط به نمایشگاه‌ها و یا رویدادهای نمایشی مربوط به کسب و کار خود را نیز نمایش دهید.
  • اگر یک فروشگاه هستید که در تاریخ‌های مخصوص تخفیفات گوناگونی را عرضه می‌کنید، می‌توانید تاریخ‌هاي مربوطه را در تقويم خود نشان دهيد. (براي مثال جمعه بازار و يا بلك فرايدي)

ترکیب رنگی تقویم خود را انتخاب کنید

يكي از مهم‌ترين اصول طراحي و چاپ تقویم، شکل ظاهری آن است. واضح است که اگر تقویم شما خوب به نظر رسد، مي‌توانيد افراد بسياري را به استفاده از آن تشويق كنيد. اما هيچ راه و روش خاصي براي طراحي ظاهر تقويم وجود ندارد. شما مي‌توانيد هر طور كه مي‌خواهيد تقويم خود را طراحي كنيد. براي شروع مي‌توانيد یک تم رنگي در نظر بگيريد تا در طراحي تمام صفحات تقويم از آن استفاده کنید. سعی کنید از رنگ‌هایی که نماینده برند شما هستند استفاده کنید.

از تصاویر مرتبط با کیفیت بالا استفاده کنید

نکته‌ای دیگر که باید برای طراحی تقویم خود در نظر داشته باشید، انتخاب تصاویر مرتبط با کیفیت بالا است. می‌توانید از تصاویر مرتبط با کسب و کار خود و یا تصاویری از محل کار خود استفاده کنید. استفاده از تصاویر محصولات نیز می‌تواند روش مناسبی باشید. اما در انتها تصمیم به استفاده از هر تصویری که داشته باشید، باید کیفیت آن را در نظر بگیرید. استفاده از تصاویر با کیفیت پایین تنها شکل ظاهری تقویم شما را خراب خواهد کرد. ممکن است مجبور شوید زمان زیادی را برای یافتن کیفیت بالای تصاویر صرف کنید، اما مطمئن باشید نتیجه‌ای که در انتها خواهید گرفت شما را راضی خواهید کرد.

از فضای صفحات تقویم به طور مناسب استفاده کنید

از دیگر اصول طراحی و چاپ تقویم، استفاده مناسب از فضایی است که در هر صفحه در اختیار دارید. سعی کنید تمام المان‌هایی که باید در صفحات تقویم از آن‌ها استفاده کنید به خاطر بیاورید. حال باید تلاش کنید طراحی و چینش مناسبی برای جایگذاری این المان‌ها در صفحات تقویم در نظر بگیرید. استفاده از چینش و طراحی مناسب می‌تواند به ظاهر تقویم شما نظم دهد و از شلوغ شدن آن جلوگیری کند. اگر تقویم شما شلوغ و درهم باشد، افراد هیچ رغبتی به استفاده از آن نخواهند داشت. پس بهتر است سعی کنید الگو و نظمی مشخص را در تقویم خود رعایت کنید.

استایل‌های مختلف طراحی تقویم

حال که درباره اصول طراحی و چاپ تقویم دانستیم، شاید بد نباشد که با استایل‌های مختلف تقویم‌ها نیز آشنا باشیم. شاید تاکنون تقویم‌هایی را دیده باشید که در آن‌ها از تصاویر با موضوعی خاص و واحد استفاده شده باشد. می‌توانید برای طراحی تقویم مورد نظر خود از یک استایل خاص استفاده کنید تا حرفه‌ای بودن کسب و کار خود را به رخ بکشید. تقویم‌هایی که نظم و استایلی خاص داشته باشند، افراد بسیاری را به استفاده از خود جذب خواهند کرد. برخی از استایل‌های طراحی تقویم عبارت است از:

تقویم‌های عکاسی

یکی از روش‌های طراحی تقویم، استفاده از تصاویر واقعی و عکاسی است. می‌توانید در هر صفحه از تقویم خود یک تصویر را در بالا نمایش داده و پایین‌تر از آن محتوای تقویم را چاپ کنید. چنین تقویمی در عین زیبایی و جذابیت به طراحی کمی نیاز دارد. اما به خاطر داشته باشید که برای طراحی چنین تقویمی باید از عکاسی‌های خودتان استفاده کنید. البته اگر وقت و هزینه برای عکاسی ندارید، می‌تواند از وبسایت‌هاي بسياري كه تصاوير اورجينال مي‌فروشند، تصاوير مورد نظر خود را خريداري كنيد.

تقويم‌هاي انگیزشی

روش دیگری که می‌توانید از آن برای استایل تقویم خود استفاده کنید، طراحی تقویم‌های انگیزشی است. تقویم‌های انگیزشی می‌توانند الهام‌بخش مشتریان و کارمندان شما باشند و گزینه‌ای عالی برای نشان دادن وجهه‌ای مثبت از کسب و کار شما هستند. نکته مثبت این است که طراحی تقویم‌های انگیزشی اصلا کار مشکلی نیست. می‌توانید از تصاویر و عکس نوشته‌های انگیزشی در کنار محتوای تقویم خود استفاده کنید. و یا می‌توانید یک تایپوگرافی جذاب از متنی انگیزشی را در کنار تقویم بگنجانید.

تقویم جیبی

تقویم‌های جیبی نیز گونه‌ای از تقویم‌ها هستند که مي‌توانيد از آنها برای معرفی برند خود استفاده کنید. بسیاری از افراد از تقویم‌های جیبی برای یادآوری رویدادها و یادداشت برنامه‌های روزانه خود استفاده می‌کنند. به همین دلیل استفاده از آن‌ها مي‌تواند ايده بسيار مناسبي باشد. اما بهتر است بدانيد طراحي تقويم‌هاي جيبي مي‌توانيد كمي چالش برانگيز باشد. زيرا شما فضاي كم‌تر‌ي براي طراحي و گنجايش اطلاعات خود داريد. براي طراحي تقويم‌هاي جيبي مي‌توانيد انرژی بیشتری را برای طراحی جلد آن صرف کنید.

تقویم‌های قابل یادداشت

از دیگر تقویم‌هایی که می‌توانند با هزینه‌ای بسیار کم‌تر خلاقیت بیشتر شما را نشان دهند، تقویم‌هایی هستند که می‌توانید روی آن‌ها یادداشت کنید. برای چاپ چنین تقویم‌هایی تنها کافیست کاغذی را برای تقویم انتخاب کنید که بتوان به راحتی با مداد یا خودکار روی آن یادداشت کرد. این نوع تقویم می‌تواند محبوبیت بسیاری داشته باشد، زیرا بسیاری از افراد تمایل دارند روی تقویم‌های رومیزی خود رویدادهای مهم را یادداشت کرده تا آن‌ها را فراموش نکنند.

به طور خلاصه

همانطور که در طرح پیچ خواندید، تقویم‌ها از جمله روش‌های عالی و تاثیرگذار برای بازاریابی و ارائه هدیه به مشتریان است. با وجود گسترش تکنولوژی و نرم‌افزارهای ارائه‌دهنده تقويم و يادداشت‌هاي روزانه،‌ باز هم بسياري از افراد تمايل به استفاده از تقويم‌های رومیزی دارند. زیرا می‌توان تاریخ و رویدادهای مورد نظر را هرروزه مشاهده کرد. برای چاپ یک تقویم عالی و مناسب تنها کافیست با اصول طراحی و چاپ تقویم آشنایی کامل داشته باشید و آن‌ها را در طراحی‌های خود رعایت کنید. همچنین، می‌توانید با شناخت انواع تقویم‌های گفته شده در این مقاله، بهترین نوع را با توجه به کسب و کار خود انتخاب کنید.

Rate this post

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.