امروزه یکی از مواردی که بسیاری از صاحبان کسب ‌و کارها به آن توجه ویژه‌ای دارند برند سازی و راه‌های شناساندن محصولاتشان به مردم است. همان‌طور که می‌دانید از جمله مواردی که می‌تواند به برند سازی کمک بسیاری کند آشنایی با ترفندهای طراحی لوگو و مواردی از این قبیل است تا مردم با دیدن آن در فروشگاه‌‌ها، سایت‌های مختلف و … به یاد شرکت شما بیافتند. برای مثال کمپانی اپل را در نظر بگیرید؛ همه‌ی افراد در هر کجای دنیا با دیدن علامت سیب گاز زده‌ به یاد اپل و محصولات آن می‌افتند؛ چراکه این شرکت در برندسازی خود بسیار موفق بوده است. اگر برندینگ به گونه‌ای صحیح انجام شود هنگامی که کاربر لوگو یا طرح اختصاصی شما را بر روی محصولی ببیند برای خرید آن تردید نخواهد کرد و این مورد در افزایش میزان فروش یک کمپانی تاثیر زیادی دارد.

آموزش ترفندهای طراحی لوگو

پیش از آنکه به آموزش ترفندهای طراحی لوگو بپردازیم بهتر است در رابطه با مقدمات این کار آشنا شویم. همان‌طور که می‌دانید برای انجام هر کاری نیاز به داشتن دانش و مهارتی است و طراحی لوگو نیز از این قاعده مستثنی نیست. برای ایجاد طرح مورد نظر خود ابتدا نیاز است که با نرم افزارهایی مانند فتوشاپ، ادوبی ایلاستریتور، کورل دراو و … آشنا باشید. لازم به ذکر است که نرم افزار فتوشاپ عموما برای انجام این کار مناسب نبوده و معمولا افراد مبتدی از آن استفاده می‌کنند؛ اما دو مورد ذکر شده‌ دیگر از نرم افزارهای حرفه‌ای و کاربردی در این زمینه به حساب می‌آیند.

برای نمونه در ادوبی ایلاستریتور گزینه‌های بسیاری وجود دارد که کار را برای طراحان آسان کرده و دیگر نیاز به صرف زمان زیادی نیست. بنابراین اگر قصد دارید که به صورت حرفه‌ای به طراحی لوگو و ایجاد طرح‌های گرافیکی بپردازید حتما یادگیری نرم افزارهای مربوطه را در دستور کار خود قرار دهید. پس از گذراندن آموزش‌های لازم نوبت به یادگیری ترفندهایی می‌رسد که علاوه بر آنکه کارتان را آسان می‌کند موجب افزایش سطح کیفیت آن نیز خواهد شد.

کارهای متفاوت انجام دهید

در همه‌ی امور به خصوص کارهای هنری و گرافیکی یکی از واجبات، داشتن خلاقیت است. اگر نمونه کارهایتان روتین باشند و همیشه از یک اصول خاص پیروی کنند به آن معنا است که شما استفاده از خلاقیت را فراموش کرده‌اید؛ اما اگر به دنبال ترفندهای طراحی لوگو هستید توجه داشته باشید که تفاوت میان یک طراح موفق و یک طراح معمولی در داشتن ایده‌های تازه است پس سعی کنید حوزه‌های کاری خود را گسترش دهید. مثلا اگر تا به حال در زمینه‌ای مانند خودروسازی فعالیت نداشته‌اید خود دست به کار شوید و لوگوهایی که برای این صنعت مناسب‌اند را طراحی نمایید. بدیهی است که با انجام هر کار جدید می‌توان به تجربه‌های خود افزود و چیزهای تازه‌ای یاد گرفت.

ایده‌های کوچک را فراموش نکنید

برای داشتن طرح‌های کاربردی و متنوع نباید حتی از ایده‌های کوچکتان نیز به سادگی بگذرید و این یک مورد از ترفندهای طراحی لوگو است. از این رو بهتر است همیشه همراه خود یک دفترچه و مداد داشته باشید تا اگر طرحی به ذهنتان رسید بتوانید سریعا آن را پیاده سازی کنید. پس از کشیدن طرح خود بر روی کاغذ هر زمان که بخواهید می‌توانید آن را دیجیتالی کنید بدون آنکه جزئیاتش فراموش شده باشد. انجام این کار باعث می‌شود به مرور زمان شما گنجینه‌ای از طرح‌ها خود ایجاد نمایید که هر کدام از آن‌ها  ممکن است یک ایده جالب برای پروژ‌های کاریتان باشد.

استفاده از رنگ‌های اصلی

پس از آنکه با توجه به دو مورد قبل در کار خود خبره شدید نوبت به استفاده از راهکارهای حرفه‌ای‌تر است. اگر مشتری دست‌تان را برای انتخاب رنگ باز گذاشته است پیشنهاد می‌کنیم تا جایی که امکان دارد از دو رنگ سیاه و سفید برای طراحی لوگو استفاده نمایید. شاید تا به حال به این مورد توجه نکرده باشید اما امروزه لوگوی اکثر برندهای بزرگ دنیا سفید یا سیاه است؛ اما شاید برایتان این سوال پیش آید که دلیل این انتخاب چیست؟ پاسخ این پرسش ساده است؛ دو رنگ گفته شده رنگ‌های اصلی‌اند که چشم هر بیننده‌ای به آن‌ها آشنا است و با هر سبک و دیزاینی به سادگی قابل ست شدن هستند.

حتی اگر قصد استفاده از رنگ‌های دیگری را دارید ابتدا باید با اصول رنگ شناسی آشنا باشید. این مورد از ترفندهای طراحی لوگو زمانی به شما کمک می‌کند که کارفرما سفارش یک طرح رنگی را بدهد. در این حالت باید ابتدا سایت یا به طور کلی تم رنگی شرکت مشتری را بررسی کرده و با مشورت با او رنگ مناسب برای لوگو را انتخاب کنید. در غیر اینصورت با استفاده از رنگ‌های ناهماهنگ بدیهی است که طرحی بی‌کیفیت و نازیبا ایجاد خواهد شد.

توجه به اختصاصی بودن لوگو

یکی دیگر از ترفندهای طراحی لوگو توجه به اختصاصی بودن آن است؛ اما منظور از اختصاصی بودن چیست؟ همان‌طور که می‌دانید طراحی لوگو در هر زمینه‌ای متفاوت است و باید به شرایط، ویژگی‌ها و موارد مختلفی توجه داشت. برای مثال استفاده از فونت‌های زیبا و منحنی‌دار برای مواردی مانند رستوران‌ها و کافی شاپ‌ها بسیار مناسب است اما این فونت‌ها برای شرکت‌های اداری یا کارخانه‌ها چندان جالب به نظر نمی‌آیند. بنابراین بهتر است ابتدا اطلاعات لازم درباره پروژه را به دست آورده و پس از بررسی‌های مختلف حول صنعت مورد نظر اقدام به طراحی نمایید تا بعد از مدتی مجبور به عوض کردن آن نشوید.

سادگی را فراموش نکنید

بسیاری از طراحان تازه کار هنگامی که پروژه‌ای بزرگ به دستشان می‌رسد این تصور را دارند که باید هرچه تاکنون در رابطه با طراحی لوگو یاد گرفته‌اند را برای پروژه پیش رو پیاده کنند؛ این عقیده بسیار اشتباه است چراکه همیشه باید سادگی را دستور کار خود قرار داد تا بتوان به طرح دلخواه خود دست یافت. این روزها کمتر کسی به دنبال لوگوهای شلوغ و پرکار است و اکثر افراد ترجیح می‌دهند تا با یک طرح ساده و به یاد ماندنی کلیات کسب و کار خود را به مخاطبان برسانند.

در نظر گرفتن هویت گسترده‌تر

همان‌طور که می‌دانید این روزها افراد زیادی وجود دارند که کسب و کار خود را در زمینه‌های مختلف گسترش داده‌اند. برای مثال دیگر مانند چند سال پیش فروش کالا و خدمات به صورت سنتی جوابگوی نیاز همه‌ی افراد جامعه نیست و برای موفقیت بیشتر باید در زمینه‌های دیگری از جمله محیط وب و شبکه‌های آنلاین فعالیت داشت. از این رو یکی دیگر از ترفندهای طراحی لوگو به شیوه حرفه‌ای آن است که به اینگونه موارد نیز توجه داشته باشید؛ یعنی اگر مشتری شما علاوه بر فروش سنتی دارای سایت یا پیجی در یک شبکه‌ی اجتماعی است، هنگام طراحی لوگو برای او در نظر داشته باشید که آیا طرح شما در همه‌ی این موارد از کیفیت لازم برخوردار است یا خیر؛ چراکه برخی از لوگوها در وبسایت کاملا شفاف و قابل رویت هستند اما پس از چاپ بر روی کارت ویزیت آن زیبایی و کیفیت را ندارند.

بیش از حد دقیق نباشید

هنگام طراحی لوگو برای یک شرکت یا سازمان نیازی نیست که به تمامی جزئیات توجه داشته باشید و یا بخواهید مفهوم همه‌ی آن‌ها را در طرح خود جای دهید. همان‌طور که پیش از این نیز گفته شد کافی است طرح شما تنها کلیات کسب و کار مورد نظر را نشان دهد؛ حتی برخی از افراد خواستار طرح‌هایی هستند که نمایانگر نام خانوادگیشان و یا تاریخچه و اصل کارشان باشد.

رقبای خود را بشناسید

شاید این مورد را برخی از افراد جزو ترفندهای طراحی لوگو به حساب نیاورند اما پیش از انجام هر کاری حتی ایجاد یک طرح ابتدا باید بازار هدف و رقبای خود را مورد ارزیابی قرار داد؛ چراکه تنها در این صورت است که طراح قادر است لوگویی را طراحی کند که شرکت سفارش دهنده را از رقبایش متفاوت جلوه دهد و این یعنی آغاز برندسازی موفق! پس آگاهی از نمونه کارهای تیم رقیب را فراموش نکنید و متناسب با آن‌ها پیشرفت کنید. در بعضی مواقع اگر لوگوی طراحی شده توسط رقبا بسیار بهتر از شما باشد یک طرح ساده تفاوتی ایجاد نمی‌کند به همین علت همیشه باید به روز و آماده باشید.

انعطاف پذیر باشید

یکی از مشکلاتی که بسیاری از طراحان در رابطه با مشتریان با آن مواجه هستند اختلاف سلیقه است. در اکثر پروژه‌ها کارفرمایان با طرح اولیه‌ی لوگو مشکل دارند و با وجود آنکه همه چیز بر اساس سلیقه و نظر آن‌ها انتخاب شده است اما باز هم از نظر آن‌ها باید اصلاحاتی انجام شود. اما دلیل چنین رفتارهایی چیست؟ در جواب به این پرسش می‌توان گفت، معمولا افرادی که سفارش طراحی می‌دهند در این زمینه اطلاعات لازم را ندارند و با استانداردها آشنا نیستند. از این رو سعی دارند تا طرحی که در ذهنشان است را پیاده کنند؛ غافل از آنکه این طرح پس از اجرا ممکن است به زیبایی آنچه که تصور می‌شد نباشد. بنابراین با توجه به این مطالب یک طراح برای پیشرفت خود باید انعطاف پذیر بوده و توانایی روحی آن را داشته باشد که در طرح خود تغییراتی را به وجود آورد.

نتیجه گیری

یک فرد پیش از آشنایی با ترفندهای طراحی لوگو ابتدا باید مانند هر کار دیگری مهارت لازم را به دست آورد. پس از کسب اطلاعات و توانایی‌های لازم نوبت به آموزش راهکارهایی می‌رسد که به پیشرفت سریع‌تر آن کمک می‌نماید. از جمله‌ی این توانایی‌ها می‌توان به داشتن خلاقیت و ایده‌های تازه، انعطاف پذیر بودن، آشنایی با اصول رنگ شناسی و … اشاره کرد.

Rate this post

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.