اصول طراحی تراکت چیست؟ در زمان طراحی تراکت باید به چه مورادی توجه کنیم؟ طراحی تراکت مانند طراحی کرده هر فایل گرافیکی لایه باز دیگری، دارای چالشها و اصول مختلفی است. رعایت کردن این نکات در زمان طراحی تراکت باعث میشود که در زمان چاپ تراکت چالش و مشکلی برای فایل لایه باز تراکت شما ایجاد نشود و به نوعی رعایت کردن این نکات باعث میشود که طراح گرافیک یا همان طراح تراکت کار خود را بدون چالش و با کمترین مشکل پیش ببرد.
نکات طراحی تراکت
موارد مختلفی وجود دارد که در زمان ساخت یک تراکت باید به آن توجه کنید، از جمله این موارد میتوان به گزینههای زیر اشاره کرد.
لایه بندی صحیح فایل
یکی از اصول اولیه برای طراحی برای هر فایل گرافیکی، لایه بندی صحیح فایل است. در مقاله فایل لایه باز چیست گفتیم که این فایلها به این دلیل به وجود آمدهاند که علاوه بر قابلیت ویرایش مجدد، تمیزی و صحیح بودن کار طراحی را برای ما به ارمغان بیاورند.
استفاده صحیح از رنگها
دومین اصل برای طراحی هر فایل تراکت به ویژه اگر فایل لایه باز تراکت چند رنگ نیاز داشته باشید، رعایت کردن اصول روانشناسی رنگها است. مجموعههای مختلفی فایل گرافیکی حرفهای برای شما طراحی میکنند اما این فایل بر اساس اصول روانشناسی رنگها و نیاز مخاطب طراحی شده است؟ شرکت سلام گرافیک و شرکت فکر مثبت دو شرکت حرفهای در این حوزهاند.
در نظر گرفتن مخاطب تراکت
یکی از دیگر مورادی که آنچنان در حوزه طراحی گرافیک نمیگنجد، رفتار سنجی مخاطب یا همان استفاده کنندگان تراکت است، فرض کنید قصد دارید تراکت تبلیغ مدرسه طراحی و چاپ کنید، اگر قبل از مرحله چاپ تراکت به این موارد فکر نکنید، در آینده با مشکل جدی رو به رو خواهید شد. مخاطبان این نوع از تراکتها والدین هستند نه فرزاندان، چون والدین خریداران اصلی این خدمت یا همان ثبت نام کنندگان در مدرسه هستند.
پس نیازسنجی در واقع یکی از مراحل اصلی و قبل از فرآیند شروع طراحی است که باید با جلسات مکرر قبل از بستن قرارداد طراحی تراکت در رابطه با آن صحبت شود و به ایده مناسب راه یابید.
مشخصات فیزیکی تراکتها
هنگامی که صحبت از همه چیز درباره طراحی تراکت میشود؛ لازم تا توضیح مختصری در مورد مشخصات فیزیکی آن بیان کنیم.
ابعاد: تراکتها معمولا ابعاد بزرگی ندارند ولی اندازه آن میتواند با توجه به مقدار محتوا یا تصاویر آن تغییر کند و به طور کلی نمیتوان اندازه ثابتی را برای آن تعیین کرد.
جنس کاغذ: در طراحی تراکت از انواع و اقسام مختلف کاغذها استفاده میشود که هر کسب و کاری متناسب به نوع بیزینس خود میتواند از مدلها مختلف کاغذها استفاده کند.
وجه: بهتر است که همواره تراکتها را یک رو چاپ کنیم اما این یک قانون نیست و میتوان از دو روی کاغذ برای نوشتن توضیحات استفاده کرد.
روکش: برای افزایش دوام و مقاومت کاغذها میتوان از روکشهای مختلف استفاده کرد. اما این مورد نیز هزینههای خاص به خود را دارد اما توصیه میشود که همواره از یکی از مدلهای مختلف روکشها استفاده کنید.
در تراکت چه اطلاعاتی باید درج شود؟
عنوان: انتخاب عناون یا تیتر مناسب جزو اولین مواردی است که میتواند نگاه مخاطب را به کسب و کار مورد نظر جلب کند.
تصاویر: مطلوب است که از تصاویر در صورتی استفاده کنید که حالت داستانی داشته باشد یا به نوعی از عکس نوشتهها استفاده شود.
متن: برخی از تراکتها را مشاهده میکنیم که دارای متنهای ریز هستند و محتوای آنها بسیار طولانی و حوصله سربرکننده است. این نوع محتوا به هیچ عنوان خوانده نمیشوند. به طور کلی متن تراکتها باید کوتاه ولی جامع باشد و این مطالب با زبان ساده و واضح نوشته شده باشد.
اطلاعات تماس: از دیگر موارد مهمی که باید حتما در تراکت لحاظ شود؛ اطلاعات تماس، آدرس و… است. توصیه میشود این موارد بدون افکت گرافیکی نوشته شوند.
بهترین دورههای طراحی گرافیک را رایگان دانلود کنید.
کاربرد تراکت شامل چه مواردی میشود؟
تراکتها در انواع مختلف بیزینس ها کاربرد دارد و در زیر برخی از این موارد را بیان میکنیم.
- برای آگاهی دادن به مردم از برگزاری گردهماییها یا جشنوارههای مختلف
- از موارد اصلی تهیه تراکت میتوان به پخش آن برای تبلیغات تجاری شرکت و سازمانها اشاره کرد.
- برای کمپینهای مختلف اعم اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و… نیز از تراکتها استفاده میشود.
- گاهی برای آگهی استخدام شرکت و سازمانها مختلف از تراکتها بهره گرفته میشود.
موارد بالا از مهمترین کاربردهای تراکت است و اگر شما به دنبال هدف و کاربردی دیگری از تراکتها هستید میتوانید از آن استفاده کنید. اما هنگامی که در مقاله همه چیز درباره طراحی تراکت میخواهیم در مورد کاربردهای تراکت صحبت کنیم این موارد به ذهن میرسد.
در طراحی تراکتها خلاق باشید
همانطور که توضیح دادیم تراکت از شیوههای تبلیغاتی ارزان قیمت است اما به دلیل آن که بسیاری از قواعد و اصولی طراحی آن را بلد نیستند به همین دلیل بیشتر هزینه تبلیغاتی، توسط مردم در زبالهدانها ریخته میشود. اگر در ساخت و طراحی تراکت خلاقتر باشیم و ایده پردازیهای جذابی در طراحی آنها انجام بدهیم قطع به یقین میتوانیم در جذب مخاطب تاثیرگذار باشیم.
در تهیه، طراحی و توزیع تراکت باید ماهرانه عمل کنید
برای انجام پروسه پخش تراکت باید فرایندی را از پیش تعیین کرد که این فرایند شامل تهیه، چاپ و توزیع میشود. لازم به توضیح نیست که هر چه این مراحل را بهتر و اصولیتر پیش بگیریم نتایج و بازخورد مناسبتری را دریافت میکنیم. در ابتدای امر آن چه که مهم و ضروری بوده نحوه تهیه و چاپ تراکت است و بعد از آن باید به چگونگی و زمانبندی چاپ آن توجه کرد. به طور کلی برای موفقیت در اهدافی که در ذهن داریم نیازمند برنامه ریزی دقیق و منظم هستم؛ به همین دلیل در پخش تراکت باید برنامه از پیش تعیین شدهای داشته باشیم تا بتوانیم طبق عمل به آن به بیشترین درصد رضایت از تبلیغات خود برسیم.
در این برنامه ریزی در مرحلهی اول باید به فکر شناسایی بازار هدف خود باشیم و سپس در مورد مکان و روشهای درست توزیع تراکت تحقیق کنیم. مکان و روشهای توزیع در تمامی کسب و کارها متفاوت است و با توجه به نوع کسب و کار و پرسونای آن، مکان و روش صحیح پخش تراکت مشخص میشود. این یکی از نکات همه چیز درباره طراحی تراکت است. علاوه بر توجه به این دو موضوع باید برنامه زمان بندی شدهای نیز داشته باشیم. برای برنامه ریزی زمان پخش تراکت نیز باید به موارد مختلفی توجه شود تا بتوان بهترین بازخورد را از مشتری یا مخاطبان دریافت کرد.
معمولا دریافت بازخورد از مخاطبان و مشتریان در گونههای مختلف تبلیغاتی امری کمی زمان بر است اما تبلیغات پخش تراکت اگر به درستی انجام گیرد سبب جذب مشتری شده در کمترین زمان ممکن میشود. در همه چیز درباره طراحی تراکت یکی دیگر از مواردی که در هنگام پخش باید به آن توجه کرد؛ ویژگیهای اخلاقی و مهارتهای فرد توزیع کننده تراکت است. اگر فرد بتواند به درستی این فرایند را انجام دهد قطع به یقین میتوان شاهد افزایش مشتری از طریق این شیوهی تبلیغاتی باشیم.
شناخت مخاطبین هدف
در بخش قبلی از اهمیت تهیه و توزیع تراکت صحبت کردیم و اگر این مراحل را به درستی انجام دهیم اما درک درستی از مخاطبان هدف یا پرسونای کسب و کار نداشته باشیم؛ آیا باز هم می توان از طریق پخش تراکت به نتایج مطلوبی دست یافت؟ جواب این سوال به طور حتم منفی است. به طور کلی در همهی شیوههای تبلیغاتی مخاطب شناسی از اهمیت بالایی برخوردار است و اگر رفتار و روحیات مشتریان را بتوان به درستی شناخت؛ بازخورد مناسبتری را نیز از جانب آنها میتوان دریافت کرد. برای یافتن پرسونای مخاطبان باید به مواردی از قبیل سن مخاطبان، جنسیت آنها و… توجه کرد.
حال با شناخت مخاطب میتوانید به راحتی در مورد طراحی گرافیکی، رنگ بندی تراکت، نحوه درج مطالب و تصویر و حتی مکان مناسب برای پخش آنها صحبت کنید. برای مثال آیا پخش تراکت مزون لباس زنانه در نزدیکی مدارس پسرانه میتواند مناسب باشد؟ یا بهتر نیست که برای آموزشگاههای مدارس کنکور تراکت خود را در بین دبیرستان سطح شهر پخش کنیم؟ از این رو عدم توجه به جامعه هدف هیچ نتیجهای به غیر از صرف بیهوده وقت و هزینه ندارد.
همه چیز درباره طراحی تراکت و نکات کلیدی آن
جلب نظر مخاطبان به وسیلهی استفاده از طرحهای گرافیکی زیبا از موارد مهم در طراحی تراکتها است. هنگامی که صحبت از همه چیز درباره طراحی تراکت میشود؛ اولین موضوعی که باید به آن توجه کنیم جلب نظر مخاطب است. تراکت باید به گونهای طراحی شود که مخاطب را به سمت کسب وکار مورد نظر سوق دهد. باید از محتوای مناسبی درون آنها استفاده کرد تا مشتری یا مخاطب را ترغیب به خواندن کند علاوه بر بحث محتوا باید به بحث گرافیکی و طراحی آن نیز توجه بسیار شود.
زیرا که افراد بیشتر جذب ویژگیهای بصری میشوند تا نوشتهها و متنها. برای این امر میتوانید در هنگام چاپ از تصاویر جذاب و مخاطب پسند استفاده کنید و همچنین میتوان از رنگهای چشمگیر در رنگبندی تراکتها استفاده کرد. سایت طرح پیچدر زمینهی طراحی تراکت نیز فعالیت میکند و با تمامی قوانین و قواعدی که باید در تهیه و تولید تراکت به آن توجه شود آگاهی دارد. از این رو میتوانید برای طراحی زیبا و جذاب از سایت ما استفاده کنید.
استفاده از تیترهای جذاب و مخاطب پسند
معمولا نوشتههایی با فونتهای بزرگ یکی دیگر از مواردی است که نگاه مخاطب را جلب میکند. قبل از انتخاب تیتر مناسب باید به چند سوال کلیدی و مهم پاسخ دهیم.
مخاطبین شامل چه افرادی میشوند؟
برای چه هدفی به دنبال پخش تراکت هستیم؟
سوال اولیه را که در مورد مخاطب شناسی است را در بالاتر توضیح دادهایم. اما پاسخ به سوال دوم میتواند تاثیر بسیار زیادی در نوع تیتر انتخاب شده داشته باشد. برای مثال اگر قصد شما فروش باشد میتوانید با استفاده از واژه ارزان یا تخفیف در تیتر مشتریان خود را افزایش دهید یا اگر تنها به دنبال آشنایی بیش از پیش مردم با برندتان هستید میتوانید از جملات جذاب و کمی گنگ استفاده کنید. یکی دیگر از مواردی که در همه چیز درباره طراحی تراکت مهم و ضروری است تولید محتوا مناسب است. از این که در این مقاله از مقالات آموزشی مجله آنلاین طراحی گرافیک همراه ما بودید سپاسگزاریم.
اصول طراحی تراکت، موارد ثابتی است که باید در زمان طراحی تراکت به آن متعهد بود، رعایت کردن این اصول باعث میشود که به خوبی بتوانید از پس چالشهای بعد از طراحی بربیایید. از این که در این سری از مقالات آموزشی طراحی گرافیک مجله آنلاین طراحی گرافیک طرح پیچ همراه بودید از شما سپاسگذاریم.
کسب وکارهای نوپا یا ناآشنا در ابتدای امر، برای معرفی خود به جامعه هدف نیازمند تبلیغات هستند. روشهای مختلفی برای تبلیغ وجود دارد که هر کسب و کاری متناسب با نوع مخاطب خود میتواند از آن استفاده کند. به طور کلی تبلیغات به دو شیوهی محیطی و دیجیتال انجام میگیرد. در این مقاله طرح پیچ قصد داریم تا در مورد یکی از روشهای تبلیغات محیطی یعنی طراحی تراکت صحبت کنیم. قبل از رساندن تراکت تبلیغاتی به دست مردم باید بیش از پیش با این شیوه تبلیغاتی آشنا شد و از همه چیز درباره طراحی تراکت (All about tract design) آگاهی یافت.
در جامعه امروز با پیشرفت تکنولوژی بسیاری از صاحبین کسب و کارها تبلیغات محیطی یا سنتی را جدی نمیگیرند. اما این طرز تفکر کاملا اشتباه است چرا که تبلیغات محیطی ارزان قیمت مانند پخش تراکت میتواند علاوه بر هزینهی کم، در آشنایی مردم با بیزینس مورد نظر نیز نقش مهمی ایفا کند. تراکت به نوعی گفتوگوی کسب و کارها با مردم است؛ فرض کنید که شما قصد دارید در مدت زمان کم با تعداد زیادی از مردم صحبت کنید و از نوع کار و فعالیت خود آنها را آگاه کنید. در این صورت بهترین راه پیشروی شما، استفاده از تراکت برای معرفی هرچه بیشتر خود به جامعه هدفتان است. با ما در وب سایت طرح پیچ همراه باشید.