موکاپ چیه؟ (What is a mockup?) موکاپها در واقع فایلهای لایه باز و پیش نمایش هستند که طراحان وب و گرافیککاران از آنها استفاده میکنند. ایجاد موکاپهای حرفهای برای بازاریابان یا صاحبان کسبوکار بسیار مهم است. کاربرد موکاپ چیه؟ به کمک موکاپها میتوان ایدههای طراحی محصول را با همکاران، سرمایهگذاران یا مشتریان به صورت بصری در میان گذاشت. موکاپها ابزارهای بازاریابی بصری هستند. برای دانلود موکاپ رایگان کلیک کنید.
چرا طراحان از موکاپ استفاده میکنند؟ به کمک موکاپ طراحان پیش نمایشی از محصول نهایی به مشتری نشان میدهند و در صورت لزوم نظرات مشتری را اعمال میکنند. استفاده از موکاپها منجر به افزایش رضایت مشتری از طرح نهایی میشود. پسوند این فایلهای آماده گرافیکی PSD است و در دستهبندیهای مختلفی مثل کارت ویزیت، لوگو، تایپوگرافیها، قالب سایت و … از موکاپ استفاده میشود.
بنابراین موکاپ یک رندر هنری از یک طرح یا محصول است که محصول مذکور را در عمل به نمایش میگذارد. موکاپ میتواند یک مدل، تصویر یا صحنه از یک طرح یا محصول پیشنهادی باشد و اغلب برای نمایش، آموزش یا تبلیغ استفاده میشود. ایجاد موکاپ معمولاً بر عهده یک طراح UX/UI یا مدیر محصول یک سازمان یا طراحان گرافیک است. با این حال، ابزارهای پولی و رایگان زیادی برای کمک به طراحی موکاپها وجود دارد.
با مفهوم کلی موکاپ آشنا شدید در ادامه این مقاله همراه طرح پیچ باشید تا به سوالاتی از قبیل مزایای موکاپ چیست؟ انواع موکاپ کدام است؟ پاسخ دهیم و با نحوه استفاده از موکاپ در فتوشاپ و طراحی موکاپ آشنا شویم.
انواع موکاپ کدام است؟
در تمامی صنایع، استفاده از موکاپ برای به تصویر کشیدن محصول قبل از تولید کاربردی است. به دلیل تنوع زیاد نیازهای صنعتی، انواع مختلفی از موکاپها وجود دارد، مانند موکاپهای چاپی، موکاپهای برندینگ، موکاپ محصول و موارد دیگر. با هم به بررسی برخی از رایجترین انواع موکاپ میپردازیم:
- موکاپهای چاپی
- موکاپ دستگاهها
- موکاپهای برندینگ
- موکاپهای بستهبندی
- موکاپهای محصول
- موکاپ شبکههای اجتماعی
موکاپها را میتوان بر اساس نوع کاربردی که دارند نیز دسته بندی کرد، مثلا موکاپ جعبه، موکاپ دکوراسیون داخلی و… .
چرا طراحان از موکاپ استفاده میکنند؟
بدون طراحی موکاپ، ارائه توضیحات واضح به مخاطبان از آنچه میخواهید بسازید یا بفروشید، میتواند بسیار چالش برانگیز باشد. طراحان از موکاپ استفاده میکنند تا یک طرح واقعی را به مشتریان از محصول نهایی نشان دهند. به کمک موکاپها تیم طراحی گرافیک درمییابند که کدام جنبه از طراحی محصول از دیدگاه کاربر خوب است و کدام نه.
به عنوان نمونه فرض کنید، طراحی لباس فرم مجموعهای را یک طراح گرافیک انجام داده است برای بهتر دیده شدن طرح، نیاز دارد که آن لباس را در یک موکاپ لباس جایگذاری کند.
برجستهترین مزایای استفاده از موکاپ
همه میتوانند از موکاپ استفاده کنند؛ از تیم بازاریابی گرفته تا طراحی، از جلسات هیئت مدیره گرفته تا تیم تحقیق و توسعه، موکاپ برای همه این تیمها کاربرد دارد و میتوانند از مزایای استفاده از موکاپ بهره ببرند. از مزایای اصلی موکاپ میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- تصویرسازی محصول نهایی در نظر مخاطب
- جذب سرمایهگذاران
- کمک به مشتریان در جهت تصمیمگیری برای خرید
- افزایش تولید سرنخ
- ایجاد یک تیم متحد و هدفمند کردن فعالیتهای تیم
به عنوان نمونه یک بنر طراحی شده و جایگذاری شده در یک موکاپ بنر دید بهتری به کار خواهد داد.
طراحان گرافیک از چه ابزاری برای ساخت موکاپ استفاده میکنند؟
از منظر نرمافزاری، راههای مختلفی برای ساخت موکاپ وجود دارد. رایجترین روش ساخت موکاپ، استفاده از فتوشاپ است. با استفاده از این نرمفزار میتوانید تصاویر خود را دستکاری کنید تا به نتیجه دلخواه طراحی خود برسید. فایلهای موکاپ در فتوشاپ بر اساس اسمارت آبجکتها ساخته میشوند.
برای دانلود موکاپ ست اداری کافی است روی لینک کلیک کنید.