کارولین دیویدسون، الهه پیروزی

کارولین دیویدسون کیست؟ (who is Carolyn davidson) کارولین دیویدسون طراح گرافیکی است که بیشتر برای طراحی لوگوی نایک Swoosh شناخته شده است. برند آمریکایی نایک از مطرح‌ترین برندها در زمینه لباس‌های ورزشی است. همه ما تبلیغات نایکی و شعار just do it را حداقل یک بار دیده‌ایم و اگر کفش نایک نداشته باشیم در ویترین کفش‌فروشی‌ها آن‌ها را دیده‌ایم. لوگوی نایک در سراسر دنیا شناخته شده اما کمتر کسی می‌داند خالق لوگوی نایک، دانشجوی جوانی به نام کارولین دیویدسون است. دیویدسون با چند خط ساده توانست لوگویی طراحی کند که قدرت تازه‌ای به برند نایک بخشید. در ادامه این مقاله طرح پیچ با سوابق تحصیلی و چگونگی آشنایی دیویدسون با کمپانی نایک و طراحی لوگوی نایک آشنا می‌شویم

تحصیلات کارولین دیویدسون

کارولین دیویدسون کیه؟ کارولین دیویدسون در سال 1943 به دنیا آمد و در دانشگاه ایالتی پورتلند در اورگان تحصیلات خود را سپری کرد. او ابتدا در رشته روزنامه‌نگاری تحصیل می‌کرد اما بعد از گذراندن یک واحد گرافیک به این رشته علاقه‌مند شد و در دانشکده طراحی ثبت نام کرد.

کارولین دیویدسون و همکاری با شرکت نایک

کارولین در سال 1971 زمانی که هنوز در دانشگاه ایالتی پورتلند دانشجو بود، نایک “swoosh” را طراحی کرد. در سال 1969 کارولین با فیل نایت، استاد حسابداری در دانشگاه آشنا شد. نایت شنیده بود که کارولین برای تهیه لوازم نقاشی و رنگ روغن مشکل مالی دارد و به او پیشنهاد کرد که در شرکت Blue Ribbon Sports که بعدها به نایک تغییر نام داد، کار کند. این شرکت در ابتدا واردکننده کفش‌های بسکتبالی Onitsuka Tiger بود. فیل نایت و بوورمن، یکی از بنیان‌گذاران شرکت، تصمیم گرفتند یک خط اصلی به کفش های کتانی وارداتی اضافه کنند، بنابراین به یک لوگو و برند نیاز داشتند.

نایت به دیویدسون پیشنهاد داد تا برای جلسات کاری که با مدیران کفش ژاپنی داشت، نمودار و گراف ایجاد کند. موفقیت دیویدسون در این کار باعث شد تا مسئولیت‌های دیگری مثل طراحی پوستر، تبلیغات و آگهی‌ به او سپرده شود.

کارولین دیویدسون، طراح لوگوی نایک

زمانیکه این دانشجوی گرافیک در شرکت نایک مشغول به کار بود، فیل نایت از او خواست که یک نوار (اصطلاح صنعتی برای لوگوی کفش) طراحی کند که «ارتباط با حرکت داشته باشد». یکی از طرح‌هایی که کارولین آماده کرد، “swoosh” نایک بود. نایت عاشق لوگوهای آدیداس و پوما بود. پس از بررسی طرح‌های کارولین به او گفت که از swoosh خوشش نمی‌آید، اما به مرور زمان به این طراحی علاقه‌مند شد.

خالق لوگوی 35 دلاری

کارولین دیویدسون پیشنهاد کار روی طراحی کفش‌های جدید کمپانی Blue Ribbon Sports را پذیرفت. برای طراحی او ساعتی 2 دلار دستمزد می‌گرفت و کل فرآیند طراحی لوگوی نایک 17.5 ساعت از او زمان برد. طراح لوگوی نایک برای لوگویی که شهرت جهانی پیدا کرد تنها 35 دلار دریافت کرد. این لوگو در 18 ژوئن 1971 به ثبت رسید. تنها شش سال بعد نام روبان آبی یا Blue Ribbon کنار گذاشته شد و همه محصولات برند نایک را به خود گرفتند.  Swoosh در سال 1984 به لوگوی رسمی نایک تبدیل شد.

کارولین دیویدسون، بانوی لوگو

پس از طراحی لوگوی نایک، دیویدسون تا سال 1975 در زمینه ارتباطات و تبلیغات، طراحی پوستر، آگهی‌ و شعار در شرکت نایک فعالیت خود را ادامه داد. فیل نایت حلقه‌ای طلایی به شکل swoosh به دیویدسون هدیه داد و لقب بانوی لوگو به این طراح باذوق داد.

الهه پیروزی، منبع الهام خالق لوگوی نایک

نیکه (Nikè) الهه پیروزی در افسانه‌های یونان باستان است که الهام‌بخش دیویدسون در طراحی لوگوی نایک شد. بعدها نیز نام شرکت به آن تغییر کرد. لوگوی نایک نمایشی بصری از حرکت و سرعت است و نام خود لوگو که به «Swoosh» تغییر نام داده است، صداواژه‌ای است که تصویر و صدای دونده‌ در نقطه شروع را تداعی می‌کند.  

5/5 - (6 امتیاز)
مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *