لیندون لیدر، خالق فلش اسرارآمیز

لیندون لیدر کیست؟ (Who is Lindon Leader?) لیندون لیدر یکی از پرآوازه‌ترین گرافیست‌های آمریکایی است. لیدر برنده جوایز متعددی برای نوآوری و طراحی گرافیکی خود شده است. این گرافیست آمریکایی با طراحی لوگوی شرکت FedEx یکی از شناخته‌شده‌ترین لوگوها در جهان به شهرت رسید. لیندون لیدر در سال 1994 در دفتر Landor Associates در سانفرانسیسکو به عنوان مدیر ارشد طراحی مشغول بود و در همین زمان لوگوی شرکت FedEx را طراحی کرد. فلسفه طراحی او از دو کلمه تشکیل شده: سادگی و وضوح.

مجله رولینگ استون از لوگوی شرکت فدرال اکسپرس به عنوان یکی از هشت لوگوی برتر در 35 سال گذشته یاد کرده است. لیدر با طراحی این لوگو بیش از 40 جایزه در حوزه طراحی را از آن خود کرد. از لوگوی FedEx به عنوان نمونه در مدارس هنری برای طراحی با فضای منفی استفاده می‌شود. با طراحی این لوگو، لیدر ثابت کرد که در طراحی لوگو نیاز نیست کار پیچیده‌ای انجام دهیم، تنها باید خلاقیت خود را به کار بگیریم و به نکته‌های ظریف و جزئی در هنر طراحی دقت کنیم. با الهام از لیندون لیدر، طراحان لوگو شرکت طرح پیچ، لوگوهای خلاقانه‌ای طراحی کرده‌اند که می‌توانید نمونه‌های طراحی لوگو را در صفحه‌ای جداگانه مشاهده کنید.

حالا که با طراح لوگوی فدکس آشنا شدید در ادامه همراه مجله طرح پیچ باشید تا با نمونه لوگوهای لیندون لیدر، مهم‌ترین جوایز لیندون لیدر و سوابق کاری و تحصیلات این طراح لوگوی مشهور آمریکایی آشنا شویم و اگر طراح گرافیک هستید یا می‌خواهید در حوزه طراحی لوگو فعالیت کنید توصیه‌ لیدر به طراحان گرافیک را بخوانید.

تحصیلات لیندون لیدر

لیدر در سال 1972در رشته علوم سیاسی در دانشگاه استنفورد تحصیل کرده است. او همچنین در سال 1977 مدرک طراحی تبلیغات را از دانشکده طراحی مرکز هنر دریافت کرد.

سوابق کاری لیندون لیدر

این طراح لوگو مطرح آمریکایی در اولین تجربه کاری خود در خارج از محیط دانشگاه، با سائول باس همکاری می‌کرد. سائول باس نیز یکی دیگر از طراحان لوگو مشهور آمریکایی است. در آن زمان لیدر یک طراح تازه‌کار بود و اجازه شرکت در جلسات رسمی را نداشت. اما به گفته خود او، در زمان برگزاری جلسات پشت پرده پنهان می‌شد و به ارائه سائول باس گوش می‌داد و از او تجربه کسب می‌کرد.

زمانیکه لیدر در شرکت Landor Associates به عنوان طراح ارشد فعالیت می‌کرد، لوگوی FedEx را طراحی کرد. او به عنوان یک طراح لوگو ترجیح می‌داد که لوگو کاری بیش از بیان یک نام و برند انجام دهد. او عقیده داشت که لوگو باید اطلاعات بیشتری در مورد خدمات و کارهای شرکت، ارائه دهد.

زمانی که لیدر لوگوی شرکت فدرال اکسپرس را طراحی می‌کرد، به این ایده رسید که یک فلش بین E و X قرار دهد. اما فونت‌ها نتیجه دلخواه او را نشان نمی‌دادند. بنابراین خود لیدر دست به کار شد و فونت‌های Futura Bold  و Univers 67 را اصلاح کرد و در نهایت به نتیجه‌ای که اکنون می‌بینید رسید. با طراحی لوگو FedEx به شهرت جهانی رسید. شرکت فدرال اکسپرس یکی از بزرگترین شرکت‌های لجستیک و باربری در دنیا است.

لیدر در المپیک سال 1984، نقش مدیر هماهنگی طراحی کمیته را برعهده داشت و طراحی کلیه نشریات این کمیته را انجام می‌داد.

او در سال 2001 تصمیم گرفت شرکت خود با نام Leader Creative را در سیتی پارک ایالت یوتا تاسیس کند و در حال حاضر به نیازهای استراتژی برندینگ و طراحی مشتریان خود پاسخ می‌دهد. این شرکت در چیدن استراتژی برندسازی، نام‌گذاری، هویت سازمانی و سیستم‌های طراحی تخصص دارد.

5 لوگوی معروفی که لیندون لیدر طراح آن بوده است

اگرچه شاخص‌ترین کار لیدر طراحی لوگو فدکس بود اما نباید از سایر طراحی‌های لوگو او غافل شد. این طراح لوگوی سرشناس آمریکایی علاقه زیادی به برزیل و فرهنگ برزیل داشت و تصمیم گرفت که لوگوی یک بانک برزیلی به نام  Banco Bradesco را طراحی کند.

خالق لوگوی فدکس، برای شرکت‌های Avery Dennison، هاوایی ایرلاینز و Ryder System نیز استراتژی برندینگ و طراحی لوگو چیده است. او همچنین با افراد و شرکت‌های سرشناسی مثل سائل باس و لندور کار کرده است.

نمونه کارهای او در در مجله‌هایی مانند رولینگ استون، واشنگتون پست، هنر ارتباطات و … منتشر شده است.

لیندون لیدر و کار با شرکت‌های برندینگ

هویت برند شرکت‌ باعث تمایز آن شرکت از رقبای خود می‌شود، بنابراین لازم است که هر شرکتی هویت برند مستقل خود را داشته باشد. لیندون لیدر هویت برند را سیستم یکپارچه‌ای از المان‌های گرافیکی و کلامی می‌داند که در اختیار مشتری قرار می‌گیرد و باعث تمایز شرکت از رقبا در دیدگاه مشتری می‌شود.

لیدر برای برخی از شرکت‌های برندینگ پیشرو در جهان از جمله Landor Associates، Addison و Bass/Yager & Associates کار کرده است. این طراح لوگوی آمریکایی بر برنامه‌های هویت شرکتی کمپانی‌های CIGNA، Dun & Bradstreet، Technicolor، DoubleTree Hotels، Intelsat و Progress Energy نظارت داشته است.

استراتژی‌نویسی برند از دیگر حوزه‌های کاری لیدر است. او برای شرکت موتورولا، والت دیزنی، NCAA و هانلی وود استراتژی تغییر موقعیت برند تدوین کرده است. زمانی که یک شرکت موقعیت نام تجاری خود را در بازار تغییر می‌دهد اما در عین حال هویت خود را حفظ می‌کند، به آن « تغییر موقعیت برند» می‌گویند.

جوایز لیندون لیدر

خالق لوگوی شرکت فدکس در سال 2014 جایزه نوآوری Tribeca را کسب کرد و به عنوان همکار بنیاد Disruptor معرفی شد و جایزه Bravo Zulu  شرکت فدکس را برای عملکرد خیره‌کننده خود دریافت کرد.

موسسه هنرهای گرافیک آمریکا، هویت شرکتی آمریکایی، انجمن تبلیغات برزیل، باشگاه مدیران هنری لس آنجلس، باشگاه مدیران هنری سانفرانسیسکو، مجله عصر کاتالوگ، مجله هنرهای ارتباطات، موزه طراحی ملی کوپر هیویت از لیندون لیدر تقدیر کرده‌اند.

کوپر هویت، موزه طراحی اسمیتسونیان است که برخی از آثار کوپر در آنجا قرار دارد.  این طراح لوگوی مطرح آمریکایی تعدادی از نمونه کارهای برجسته خود را به سازمان‌های غیرانتفاعی اهدا کرده است.

توصیه‌های لیدر به طراحان گرافیک

لیدر از سخنرانی در مورد هویت سازمانی و مدیریت برند لذت می‌برد. او به طراحان گرافیک توصیه می‌کند که توانایی سخنوری خود را تقویت کنند تا طرح‌های خود را بهتر به مشتری بفروشند. این طراح لوگوی سرشناس آمریکایی معتقد است که داشتن مدرک علوم سیاسی به او کمک کرده تا همه چیز را به شیوه‌ جامع‌تری ببیند. خالق لوگو فدکس توصیه می‌کند که قبل از آموزش طراحی لوگو و گرافیک، دانش‌آموزان ابتدا حداقل دو سال آموزش عمومی ببینند.

لیدر به فریلنسرها می‌گوید زمانیکه رزومه کاری خود را ارتقا می‌دهند ممکن است درگیر پروژه‌هایی شوند که کارفرما پول خوبی به آن‌ها ندهد. او توصیه می‌کند که در ابتدای کار کسب تجربه مهم‌تر است.

5/5 - (1 امتیاز)

Table of Contents

تعرفه انجمن طراحان گرافیک 1403
تعرفه انجمن طراحان گرافیک 1403
مارس 9, 2024

تعرفه طراحی گرافیک برای طراحان گرافیک را سالیانه انجمن طراحان گرافیک ارائه می‌دهد. همانطور که

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *