راب جانوف گرافیست مطرحی است که میتوان آن را جزو 10 گرافیست معروف دنیا دانست. طراحی لوگوی اپل و معروف شدن این لوگو، موجب گره خوردن نام راب با اپل شده است بطوری که وی را بیش از راب جانوف، با عنوان طراح لوگوی اپل میشناسند. جانوف در سال 1997 درحالی که در یک شرکت تبلیغاتی با عنوان رجیس مک کنا مشغول به کار بود، اقدام به طراحی لوگوی اپل کرد. احتمال خود او نیز در آن زمان فکر نمیکرد طراحی یک سیب گاز زده میتواند او را به شهرتی جهانی برساند. با وب سایت طرح پیچ همراه باشید.
اما همین طراحی مینیمال و ساده باعث شد راب به سرعت در میان طراحان گرافیک دنیا شناخته شود. اگرچه از سال 1998 تا کنون چهار بار لوگوی این شرکت از نظر رنگ تغییراتی داشته است، اما پایه و اساس آن در حال حاضر همچنان همان طرح اولیه است که راب جانوف طراحی کرده بود. درباره راب جانوف چه میدانید؟ آیا میدانستید این طراح گرافیست با یک شرکت ایرانی نیز همکاری داشته است؟ علاوه بر اپل، وی طراح لوگوی برندهای دیگری چون CNN، وال استریت جورنال، نیویورک تایمز و… نیز بوده است.
در مصاحبههایی که از او منتشر شده است، میخوانید که ایده اولیه طراحی این لوگو به شکل یک سیب گاز زده از کجا آمده است. به گفته جانوف، رعایت دو اصل یعنی سادگی و خاص بودن طرح، مهمترین ویژگیهای هویت بصری یک لوگو به شمار میروند.
طراحان گرافیک مشهوری در سراسر دنیا وجود دارند که انتخاب یکی از آنها بهعنوان یک طراح گرافیک و لوگوی حرفهای بسیار سخت است. یکی از خلاقترین و معروفترین گرافیست دنیا، راب جانوف (Rob Janoff) است. کمتر کسی وجود دارد که نام این طراح لوگوی حرفهای را نشنیده باشد. نمونه کارهای خارقالعاده او و بهخصوص طراحی لوگوی اپل باعث شده است تا او را خلاقترین طراح لوگوی دنیا بنامند. برای آشنایی بیشتر با این گرافیست مشهور با طرح پیچ همراه باشید.
سرگذشت راب جانوف و لوگوی معروفش
راب جانوف کیه؟ ممکن است برای برخی افراد این سؤال پیش بیاید و به دنبال سرگذشت راب جانوف باشند. تیم طرح پیچ به سؤالات شما پاسخ میدهد. او یک طراح گرافیک و لوگوی آمریکایی است که در زمینههای هویتبخشی به شرکتها، ایجاد تبلیغات چاپی و تصویری و تلویزیونی کار میکند. او مهمترین کارش، همکاری با “استیوجابز” و “واز” بود که برای شرکتشان نیاز به لوگویی خاص داشتند. نام شرکت استیوجابز اپل انتخاب شده بود و نیاز به یک شخصی که دیزاین و گرافیک خوانده بود داشتند؛ بنابراین از راب جانوف خواستند تا برای اپل، لوگویی طراحی کند.
سرانجام در سال 1977 یک لوگوی سیب گاز زده طراحی کرد تا مردم آن را با یک گیلاس اشتباه نگیرند. در همان ابتدا لوگوی اپل دارای نوارهای رنگی بود که نشاندهنده صفحهنمایشهای رنگی محصولات بود. به آن لوگوی سیب رنگین کمانی هم میگویند. بعدها رنگ این لوگو به نقرهای تغییر پیدا کرد و همچنان اپل را در بازار به این رنگ مشاهده میکنید.
درباره نامه راب جانوف
راب که اغلب افراد او را با عنوان طراح نشان تجاری اپل میشناسند، در ابتدای زندگی کاری خود یک طراح صنعتی بود. وی که در کالور سیتی به دنیا آمده بود، تحصیلات تکمیلی خود را در دانشگاه سن خوزه به پایان رساند. پس از آنکه مدتی به عنوان یک طراح صنعتی مشغول بود، به این نتیجه رسید که گرافیک دیزاین بیشتر او را به مسیری که میخواهد طی کند نزدیک میکند.
باب در سال 1970 دانشگاه را به پایان رسانده و در آژانسهای تبلیغاتی متفاوت مشغول به کار شد. پیدا کردن یک موقعیت شغلی در شرکت رجیس مک کنا به نوعی آغاز مسیری تازه برای او بود. جانوف در این آژانس بود که توانست عنوان طراح لوگوی اپل را از آن خود کند.
رسیدن به چنین موفقیت شغلی مسیر را برای راب جانوف بسیار هموار کرد. او پس از خروجش از شرکت رجیس مک به آژانسهای تبلیغاتی معتبر دیگری در شیکاگو و نیویورک رفت و بر روی ساخت برندینگ بیزینسهای بزرگ و معروفی مشغول به کار شد.
راب جانوف طراح لوگو های معروف دنیا
طراحی لوگوی اپل و دیده شدن آن در سطح جهانی، باعث شد که بسیاری از برندهای دیگر نیز بخواهند که او برایشان لوگویی طراحی کند. شاید برایتان جالب باشد بدانید که نشان تجاری اپل، یعنی همان سیب گاز زده، بسیار بیشتر از لوگوی برندهای مطرح دیگر چون گوگل یا کوکاکولا مورد تمجید قرار گرفته است. اگرچه جانوف با عنوان طراح لوگوی اپل شناخته میشود و این به تنهایی برای او افتخار و موفقیت بزرگی است، اما یکی از معایب معروفیت اینچنینی شاید این باشد که دیگر کارهای آن گرافیست آنقدر که باید دیده نمیشوند!
برای مثال حتی لوگوی برندهای معروف دیگری چون خبرگزاری مطرح آمریکا (CNN) و لوگوی نیویورک تایمز توسط جانوف انجام شده است اما آنقدری که باید نامش در کنار این برندها گرفته نشده است چراکه همه دنیا راب جانوف را در کنار برند اپل میشناسند.
راب جانوف گرافیست
راب جانوف یک گرافیست و طراح لوگو است که کارهای متعدد زیادی انجام داده است. یکی از فعالیتهای منحصربهفرد دیگر او در کنار طراحی و دیزاین لوگو، کارهای مربوط به چاپ و تبلیغات شرکت استیوجابز را برعهده داشت. راب جانوف دفاتر زیادی تاسیس کرده است و چهارمین دفتر او بعد از هنگکنگ، سیدنی و شیکاگو، در تهران دایر شد.
طراحی لوگوی برند ایرانی در کارنامه راب جانوف
اگر تا به امروز نمیدانستید در کارنامه راب طراحی لوگو برای برندهای ایرانی نیز به چشم میخورد، باید بگوییم که طبق گفته مدیر عامل شرکت بیمه سینا، این طراح مطرح و معروف اقدام به طراحی لوگو برای این شرکت کرده است. همکاری آنها در سال 1396 به پایان رسید و نتیجه آن لوگویی بود که به تعبیر افراد مشابه با یک کرم خاکی، سرسره، جاده و… است.
آثار راب جانوف طراح لوگو
راب جانوف آثار بسیار ارزشمندی را در طول تاریخ طراحی کرده است؛ اما متأسفانه از میان تمام آثار خلاقانه او، اکثر مردم تنها با اپل آشنا هستند. علت اصلی محبوبیت و شهرت جانوف بهخاطر طراحی اپل بود که باعث شد دیگر آثار او در چشم مردم آشنا نباشند و آنچنان شهرت خود را نشان ندهند. درصورتیکه راف با شرکتها و گروههای بسیار زیادی که امروزه همه مردم در سراسر دنیا آنها را میشناسند کار کرده و لوگوی آنها را طراحی کرده است. برخی از نمونه کارهای او عبارتاند از:
- طراحی لوگوی اپل
- لوگوی آیبیام
- لوگوی اینتل
- لوگوی zero
- لوگوی paradox
- لوگوی شبکه CNN
- لوگوی دیچه وله
- طراحی لوگو بلومبرگ
- نیویورکتایمز
- والاستریت ژورنال
- فایور
- مجله فوربز
- کرافت
- کلینکس
- طراحی لوگوی دویچه وله (نام یک خبرگزاری بین المللی در کشور آلمان است که اقدام به تهیه و پخش برنامههای اینترنتی، رادیویی و تلویزیونی میکند)
- طراحی لوگوی بلومبرگ (برند معروف لوازم خانگی در آلمان)
- طراحی لوگوی مجله فوربز (مجله و شرکت رسانهای در آمریکا)
- طراحی لوگوی فایور (پلتفرمی معروف ویژه فریلنسرها)
- طراحی لوگوی وال استریت جورنال (مهمترین و مطرحترین روزنامه سیاسی-اقتصادی در سرتاسر دنیا)
- و…
شنیدنیهای مصاحبه با راب جانوف
پس از مشهور شدن این طراح گرافیست، مجله و روزنامههای زیادی خواستار انجام یک مصاحبه با جانوف بودند. شاید خواندن برخی از این مصاحبهها برای شما نیز جالب باشد. برای مثال در یکی از این مصاحبهها از راب جانوف پرسیده میشود استیو جابز پس از دیدن لوگویی که طراحی کرده بودی چه واکنشی نشان داد؟ او در پاسخ میگوید: «استیو جابز فقط لبخند زد و سر تکان داد و من هم انتظار واکنشی بیش از آن نداشتم چراکه اصراری برای فروختن ایدهام نداشتم و میدانستم این ایده طبق نامی که جابز برای برند خود انتخاب کرده است، بهترین لوگویی است که میتواند طراحی شود.»
یا در بخشی دیگر زمانی که از سوال میشود چرا این سیب به صورت گاز زده طراحی شده است، اینگونه پاسخ میدهد: « طرح اولیه و ایدهای که در سر داشتم این بود که سیب را به صورت سیلوئت (طراحی سیاه) طراحی کنم. اما در ادامه احساس کردم تفاوت چندانی بین آن با دیگر میوهها وجود ندارد و ممکن است مخاطب متوجه نشود که در حال مشاهده یک سیب است. پس با آن سیب همان کاری را کردم که هر شخص دیگری با سیب میکند؛ یک گاز از آن برداشتم! شما اگر سیبی در دست داشته باشید با آن چه میکنید؟ گاز میزنید!
شاید این بخش از مصاحبه راب جانوف بیش از هر شخص دیگری، مورد توجه طراحان گرافیک قرار بگیرد. زمانی که از او پرسیدند به نظر شما مهمترین ویژگی بصری که یک لوگو باید داشته باشد تا چنین خوش بدرخشد چیست، او پاسخ داد: «به نظر من سادگی اولین اصلی است که در طراحی لوگو باید مورد توجه قرار بگیرد. در مواقعی کارفرما میخواهد لیستی از تمام مواردی که به برند او مرتبط است، در نشان تجاریاش دیده شود. سعی کنید آنها را متقاعد کنید که این شیوه طراحی آنها را با شکست مواجه میکند. یک لوگو تنها زمانی سالهای سال در حافظهها باقی میماند که ساده و خاص باشد. از این که در این مقاله از سری مقالات مجله آنلاین طراحی گرافیک با ما همراه بودید سپاس گذاریم.