نقش عکاسی در طراحی گرافیک (The role of photography in graphic design) چیست؟ آیا تا کنون درباره استفاده از عکاسی و نقش آن در طراحیهای گرافیکی شنیدهاید؟ بسیاری از طراحان گرافیک برای بخشیدن جلوهای واقعی و جذابتر به تصویرسازیهای خود از عکاسی استفاده میکنند. علاوه بر این، دانستن علم عکاسی و نقش آن در طراحی میتواند به مهارتهای شما به عنوان یک طراح گرافیک حرفهاي بيفزايد. با عكاسي ميتوانید طراحیهای خود را به میزان قابل توجهی جذابتر و حرفهایتر کنید. تنها کافیست درباره عکاسی اطلاعات کافی داشته باشید و بدانید که چگونه از ابزار موجود استفاده کنید. برای اطلاعات بیشتر درباره عکاسی و نقش آن در طراحیهای گرافیکی با وب سایت طرح پیچ همراه شوید.
طراحی گرافیک چیست ؟
طراحی گرافیک به معنای ترکیب هنرمندانه تصاویر و کلمات برای انتقال ایدهها به مخاطبان است. طراحی گرافیک در زمینههایی مانند مارکتینگ و تبلیغات مورد استفاده قرار میگیرد. مشتریان طراحان گرافیک معمولاً برای انتقال پیامی خاص به طراحان گرافیک روی میآورند. طراحان گرافیک ممکن است برای فروش محصولاتی خاص، خدماتی مشخص و یا برای اطلاع رسانی درباره موضوعی خاص به طراحی و تصویرسازی بپردازند. تقریبا تمام عناصر استفاده شده در طراحیهای گرافیک به منظور رساندن پیامی خاص طراحی میشوند و تنها جنبه تزئینی ندارند. استفاده از عکسها در تصویرسازی نیز میتواند گزینه بسیار مناسبی باشد.
زیرا مخاطبان معمولاً به تصاویر واقعی و زنده اهمیت بیشتری میدهند و استفاده از عکاسی میتواند تاثیر بیشتری بر روی مخاطبان بگذارد به این موضوع میتوانید در استفاده از تصاویر استوک غذا پی ببرید. تصور کنید تنها استفاده از کلمات در طراحیهای گرافیکی چگونه به نظر میرسد! دانستن علم عکاسی و استفاده از آن میتواند امتیاز ویژهای برای طراحان گرافیک باشد و مهارت آنها را دوچندان کند. اما اهمیت استفاده از عکاسی و نقش آن در طراحیهای گرافیک دقیقا چیست؟ بهترین دورههای رایگان گرافیک را در وب سایت طرح پیچ ببینید.
نقش عکاسی در طراحی گرافیک
حتی اگر در حال حاضر به عنوان یک طراح گرافیک فعالیت دارید، دانستن علم عکاسی و نحوه استفاده از آن میتواند ایده بسیار مناسبی برای بهبود و تقویت مهارتهای شما باشد. علم عکاسی آنچنان وسیع است که در هر قدم آن باید تصمیمگیریهای مناسبی داشته باشید. چگونگی استفاده از اشیاء و عناصر، نحوه جایگزاری آنها، قاب تصویربرداری، تنظیمات تصویربرداری، نوردهی و نحوه ترکیب رنگها، هر یک میتوانند تاثیر شگرفی بر تصویر نهایی شما داشته باشند. تمامی این تصمیمات در طراحی گرافیک نیز تاثیر گذار خواهند بود. مهارت عکاسی میتواند فهم شما را درباره استفاده صحیح از نور و رنگ افزایش دهد. برای طراحی گرافیک نیازمند درک درستی از شاخصهای مختلف، مانند رنگهای سرد و گرم و کانتراست روشن و تیره است. اما عکاسی به شما اجازه ميدهد كه چنين شاخصهايي را در تصاوير واقعي نيز اعمال كنيد. در طرح موکاپ، تصاویر واقعی جلوه بهتری را به نمایش میگذارند در نتیجه عکاسی در دنیای طراحی گرافیک نقش مهمی را ایفا میکند.
همانطور که عکس در طراحی گرافیک کاربرد بسیار زیادی دارد، شما میتوانید در کنار آن از مقاله روانشناسی رنگها در طراحی گرافیک نیز استفاده کنید تا بتوانید بهترین بهره برداری را از طراحی گرافیک در راستای اهداف خود داشته باشید.
نكات استفاده از عكاسي براي طراحان گرافيكي
حال كه درباره دلايل استفاده از عكاسي و نقش آن در طراحي گرافيكي دانستيد، بهتر است نكات استفاده از عكاسی در طراحیهای خود را نيز بدانيد. برخي از نكات بسيار مهم براي استفاده از عكاسی در طراحي عبارت است از:
تفكر خلاقانه داشته باشيد
چيزي كه به شما براي خلق طراحی موردنظر الهام ميبخشد را پیدا كنيد و تصمیم بگیرید که در تصویرسازی خود قصد انتقال چه پیامی را دارید. برخی از پروژههای با اندکی وقت و مهارت به پایان میرسند. اما اکثر پروژهها نیازمند صرف خلاقیت و کوشش بیشتری هستند.
از ابزار درستی استفاده کنید
یکی از اصلیترین کلیدهای استفاده از عکاسی در طراحیهای گرافیکی، انتخاب دوربین مناسب است. پیش از تهیه دوربین مطمئن شوید که میتوانید تنظیمات و تغییرات دلخواه خود را برای تصویری بهتر در آن داشته باشید.
از لنزها به درستی استفاده کنید
استفاده از لنزهای در شرایط درست میتواند کار شما را بسیار راحتتر کند. معمولاً لنزهای 28-135 میلی متری میتوانند کار شما را برای اکثر پروژهها راه بیندازند. اما سعی کنید استفاده از لنزهای مختلف را امتحان کنید تا در زمان مناسب بدانید که کدام یک انتخاب بهتری برای پروژه شماست.
نکته: بهتر است تمام این موارد را به درستی انجام دهید، همچنین مقاله طراحی گرافیک در تبلیغات را هم به درستی مطالعه کنید تا بهترین بازدهی را داشته باشید.
تصاویر آماده را از چه سایتهایی تهیه کنیم
ممکن است با توجه به زمان مورد نیاز برای تحویل پروژه و یا بودجه خود، نتوانید برای طراحی مورد نظر خودتان عکاسی کنید. اما با توجه به اهمیت استفاده از عکاسی و نقش آن در طراحی، نخواهید تمام عناصر را تصویرسازی کنید. در چنین شرایطی میتواند به برخی از وبسایتهایی که تصاویر آماده را با هزینهای بسیار کمتر در اختیار شما قرار میدهند مراجعه کنید. برخی از این وبسایتها و پلتفرمها عبارتاند از:
- iStock
- Shutterstock
- Veer
- Flickr
- The New York Public Library Digital Gallery
- Photoblogs
- Photographer Portfolios
- Google Image Search
به عنوان مثال اگر خواستید که عکاسی را برای کارت ویزیت انجام دهید، ابتدا قبل از انجام این عملیات باید قرارداد طراحی کارت ویزیت را حتما مطالعه کنید. به این دلیل که بتوانید بهترین استفاده را داشته باشید. همچنین اگر پروژهای برای طراحی گرافیک قبول کردهاید اما نمیدانید که مبلغ قرارداد را چگونه ببندید، میتوانید مقاله تعرفه انجمن طراحان گرافیک 1403 را مطالعه کنید.
4 دلیل که باعث میشود در طراحیهای خود از عکاسی استفاده کنید
ممکن است زمانی که باید تصمیم بگیرید در طراحی خود از عکاسی و یا تصاویر آماده استفاده کنید، انتخاب هیچ یک از این گزینههای برای شما واضح و قطعی نباشد. هر دو این گزینهها مزایا و معایب خود را دارند. همچنین در هزینههای لازم، زمان مورد نیاز، و منابع لازم متفاوتاند. همچنین، استفاده از هر یک از این گزینهها میتواند پیام شما را به نحوه متفاوتی به مخاطب برساند. برای اینکه بتوانید در چنین شرایطی تصمیم درستی بگیرید، 4 دلیل ما را برای استفاده از عکاسی و نقش آن در طراحیهای خود را بخوانید:
به دنبال واقعیت هستید
در اولین قدم بهتر است ابتدا هدف نهایی خود را از طراحی مشخص کنید و بدانید که چگونه میخواهید موضوع اصلی را ترسیم کنید. اگر به دنبال ترسیم واقعیت و رئالیسم و افزایش دقت هستید، استفاده از عکاسی در طراحی معمولا بهترین گزینه است. یکی از نمونههای بارز اهمیت اصالت در تصاویر، تصاویر خبرنگاری و گزارشهای مختلف در کارهای تحریریه است. اما استفاده از عکاسی و نقش آن در طراحیهای مربوط به برندهای حوزه غذا و مواد خوراکی نیز اهمیت بسیاری دارد؛ زیرا در اینگونه طراحیها، هدف تحریک اشتهای کاربر و در نتیجه ترغیب او به خرید محصول موردنظر است استفاده از این کار در وکتور پس زمینه به شدت دیده میشود . همچنین، اگر قصد دارید رویاهای مخاطبان خود را در طراحیهای خود شبیه سازی کنید، میتوانید یک اثر انتزاعی و نامشهود را به آنها ارائه دهید، و یا اینکه یک نسخه تفسیر شده از واقعیت را به آنها نشان دهید. طراحان معمولاً در چنین شرایطی به سراغ تصاویر انتزاعی میروند. اما بهتر است بدانید استفاده از عکاسی در طراحی چنین تصاویری میتواند معجزه کند.
میخواهید عناصر خاصی را در طراحی خود به نمایش بگذارید
زمانی که بخواهید شخص یا چیز خاصی را به عنوان بخشی از طراحی خود به نمایش بگذارید، عکاسی یکی از بهترین روشها است. برای مثال ممکن است بخواهید یک مکان، فرد و یا محصول را در طراحی خود جای دهید. در چنین زمانی بسته به خواست و سرمایه خود، میتوانید خودتان از عنصر موردنظر عکاسی کنید و یا از تصاویر آماده استفاده کنید. عکاسی از یک سلبریتی و جای دادن آن در میان تصاویر مربوط به یک مصاحبه، میتواند ارزش قابل توجهی به آن مصاحبه بدهد. اگر عنصر مورد نظر شما یک محصول باشد، فرقی ندارد که محصول موردنظر در یک فروشگاه آنلاین، بروشور و یا طرح کاتالوگ نمایش داده میشود؛ در هر صورت مردم بیشتر به محصولی تمایل خواهند داشت که بتوانند تصویری واقعی از آن را مشاهده کنند.
نیازمند برانگیختن حس شگفتی در مخاطب خود هستید
استفاده از عکاسی در طراحی میتواند احساسات مخاطبان شما را بیشتر برانگیخته کند، زیرا عکسهاي واقعي ميتوانند تجربه يك حس واقعي را بيشتر از تصاوير خودساخته به كاربران منتقل كنند. اما چه قصد داريد طراحي موردنظر را خودتان تصويرسازي كنيد، و چه قصد داريد از عكاسي استفاده كنيد، بهتر است به ارتباط المانهاي انتخابي خود با پیام موردنظر دقت و توجه کافی را داشته باشید. زمانی که قصد استفاده از عکاسی را در طراحیهای خود دارید، بهتر است انعطافپذیر باشید و اجازه دهید که که عکس موردنظر، خود مسیر طراحی و تصویرسازی را برای شما مشخص کند. با چنین روشی میتوانید مطمئن باشید که تاثیر طراحی شما روی مخاطب دوچندان خواهد شد. برای درک این مسئله میتوانيد به تصاوير فوقالعاده وبسايت نشنال جئوگرافيك توجه كنيد.
زمان و هزينه لازم براي عكاسي را داريد
عكاسي و نقش آن در طراحيهاي شگفتانگيز غيرقابل انكار است. اما استفاده از عكاسي براي خلق طراحيهاي جذاب ميتواند بسيار گران تمام شود، كه براي يك طراح فريلنس ممكن نباشد. علاوه بر زمان مورد نياز براي عكاسي، بسته به نوع طراحي ممكن است به اجاره استوديو عكاسي، صرف هزينه براي تزئين و چيدمان مناسب، صرف هزينه سفر و اقامت، استخدام مدل، استخدام آرايشگر و متخصص مد نيز نياز داشته باشيد. اما اگر زمان و هزينه كافي براي عكاسي را داريد، استفاده از آن در طراحيهاي موردنظر ميتواند بسيار مفيد واقع شود. اما در هر صورت اطمينان داشته باشيد كه چنين هزينههايي را براي دلايل درستي صرف ميكنيد. در غير اينصورت، استفاده از عكسهاي آماده یا وکتور تصویرسازی آماده ميتواند جايگزين مناسبي براي خلق طراحيهاي شگفتانگيز شما باشد.
آنچه در مقاله عکاسی در طراحی تبلیغات گفتیم
یکی از روشهای بسیار عالی برای حرفهایتر جلوه دادن تصویرسازیها و افزودن چاشنی واقعیت به آنها، استفاده از عکاسی است. اهمیت عکاسی و نقش آن در طراحی غیرقابل انکار است. برای اینکه بتوانید به صورتی ماهرانه از عکاسی در طراحیهای خود استفاده کنید، بهتر است از نهایت خلاقیت خود استفاده کنید. همچنین، استفاده از ابزار و دوربین حرفهای به همراه لنزهای مناسب میتواند در نهایت برای گرفتن تصاویری شگفتانگیز به شما کمک کند. اما اگر زمان و بودجه کافی برای عکاسی و استفاده از آن در طراحیهای خود را ندارید، میتوانید از وبسایتهای گفته شده برای خرید تصاویر پیش آماده شده استفاده کنید. از این که با ما همراه بودید ممنونیم. در این بین شرکتهایی هم هستند که بهترین بازدهی را داشتهاند، حالا شما میتوانید با مطالعه معرفی شرکتهای طراحی گرافیک برتر از نحوه انجام و برترین شرکتها اطلاع پیدا کنید.
از این که با مجله طراحی گرافیک همراه بودین از شما سپاس گذاریم.