موشن گرافیک چیست؟

موشن گرافیک (Motion Graphics)، یکی از متداول‌ترین راه‌ها برای برقراری ارتباط با مخاطب است. به کمک Motion Graphics می‌توانیم عمق ارتباط خود با مخاطب را افزایش دهیم و پیام خود را راحت‌تر به او منتقل کنیم. از این روش در تبلیغات استفاده فراوانی می‌شود و می‌توان اطلاعات مربوط به محصول یا خدمت مورد نظر را به راحتی در اختیار مشتریان هدف قرار داد. گسترش فعالیت مردم در شبکه‌های اجتماعی، باعث شده که شرکت‌های زیادی برای تبلیغ محصولات خود، به این شبکه‌ها روی بیاورند. بسیاری از کلیپ‌های تبلیغاتی که در شبکه‌های اجتماعی بین مردم ردوبدل می‌شود، به کمک تکنیک‌های موشن گرافیک ساخته شده‌اند. در ادامه این مطلب قصد داریم درباره Motion graphics صحبت کنیم و به کاربردها و مزایای آن اشاره کنیم.

موشن گرافیک دقیقاً چیست؟

همه شما با انیمیشن آشنا هستید. Motion Graphics نیز در واقع نوعی انیمیشن است و در ساخت آن از تکنیک‌های طراحی و ساخت انیمیشن استفاده می‌شود. هدف از ساخت Motion Graphics، به حرکت درآوردن عناصر گرافیکی برای انتقال پیام یا اطلاعات است. نمایش تصاویر ایستا، چندان برای مخاطبان جذاب نیست، اما اگر عناصر موجود در همان تصویر را به حرکت دربیاوریم، می‌توانیم ارتباط بهتری با مخاطب برقرار کنیم. به حرکت درآوردن عناصر گرافیکی، در کنار استفاده صحیح از مفاهیمی مانند موسیقی، منجر به ساخت کلیپ‌هایی جذاب خواهد شد. در واقع با استفاده از این تکنیک، می‌توانید به عناصر گرافیکی، زندگی ببخشید. ماهیت موشن گرافیک، با سایر انیمیشن‌ها تفاوت دارد. در انیمیشن، طراحی و روش حرکت کاراکترها یا اشیا، برگرفته از طبیعت است. کارتون‌هایی که تاکنون مشاهده کرده‌اید را به خاطر بیاورید. نحوه حرکت حیوانات یا کاراکترها، برگرفته از نحوه حرکت حیوانات یا انسان‌ها در دنیای واقعی است. اما در Motion Graphics، لزوماً این مسئله رعایت نمی‌شود و دست طراح برای نمایش نحوه حرکت عناصر گرافیکی، بسیار بازتر است. این مسئله، باعث می‌شود تا طراح بتواند راهی برای افزایش تأثیر عناصر گرافیکی روی مخاطبان پیدا کند. 

تاریخچه موشن گرافیک

قبل از به وجود آومدن Motion Graphics، عناصر گرافیکی به صورت ایستا به کار گرفته می‌شدند. در زمان‌های گذشته، تصاویر متحرک تنها در انیمیشن‌های والت دیزنی وجود داشتند. همچنین قبل از نمایش فیلم در سینماها نیز، از تصاویر متحرک برای نمایش عنوان فیلم استفاده می‌شد. در دهه ۴۰ میلادی، طراحانی همچون اسکار فیشینگر (Oskar Fischinger)، به صورت آزمایشی موشن گرافیک را به کار گرفتند. در ادامه یعنی در دهه ۵۰ میلادی، طراحان بزرگی همچون سال بس (Saul Bass) در آشنا کردن چشم مخاطبان با این تکنیک، نقش مهمی را بازی کردند. طراحی‌های این افراد، هنوز نقش یک مرجع را در طراحی‌های Motion Graphics بازی می‌کند. این طراحان بزرگ، با استفاده از متن و عناصر گرافیکی متحرک، راه‌های خلاقانه‌ای برای انتقال هیجان تماشای یک فیلم و اطلاعات مربوط به فیلم‌ها به مخاطبان سینما پیدا کردند. مخاطبان سینما در آن زمان چنین روشی را در تبلیغات فیلم‌ها و سریال‌ها مشاهده نکرده بودند و این پدیده بسیار برایشان جذاب بود. بنابراین تولد موشن گرافیک را می‌توان در تبلیغات مربوط به فیلم‌ها در دهه‌های ۴۰ و ۵۰ میلادی مشاهده کرد.

پیشرفت Motion Graphis، بسیار به پیشرفت تکنولوژی گره خورده است. بنابراین جای تعجبی ندارد که امروزه از تکنیک‌های پیشرفته و بروز برای ساخت Motion graphics استفاده شود. توسعه نرم‌افزارهای پیشرفته طراحی و ساخت انیمیشن در سال‌های اخیر، ساخت و یادگیری موشن گرافیک را بسیار راحت‌تر کرده است. همچنین گسترش استفاده از اینترنت و شبکه‌های اجتماعی، باعث شده تا دیده شدن یک اثر خلاقانه، شانس بسیار بیشتری نسبت به گذشته داشته باشد. امروزه، طراحی‌های مختلف Motion Graphics را می‌توانید روی بیلبوردهای اتوبان‌ها، تلفن‌های همراه، تلویزیون و غیره مشاهده کنید. 

موشن گرافیک، متداول‌ترین راه انتقال پیام در دنیای امروز

پیشرفت تکنولوژی باعث شده تا تعداد دستگاه‌های مجهز به نمایشگر، افزایش قابل توجهی داشته باشد. امروزه وجود نمایشگر در خودرو یا حتی یخچال، یک امر طبیعی محسوب می‌شود. این مسئله، کاربرد Motion Graphics را به طور قابل توجهی افزایش داده است. در شبکه‌های تلویزیونی، از Motion Graphics برای نمایش کلیپ‌های تبلیغاتی مربوط به سریال‌ها استفاده می‌شود. همچنین در شبکه‌های خبری نیز اطلاعاتی نظیر پیش‌بینی آب‌وهوا، به صورت موشن گرافیک در پشت سر مجری یا در زیرنویس به نمایش در‌می‌آید. Motion Graphics از همان ابتدای تولدش در تلویزیون استفاده می‌شد و امروزه نیز تبدیل به یک جزو جذایی‌ناپذیر آن شده است. به کمک این تکنیک،‌ به خاطر سپردن نام سریال‌ها و برنامه‌های تلویزیونی یا ساعت نمایش آن‌ها برای مخاطب بسیار آسان‌تر شده است. 

از طرفی امروزه با وبسایت‌ها و اپلیکیشن‌هایی سروکار داریم که کار با آن‌ها بسیار ساده است. ساده بودن کار با وبسایت و اپلیکیشن، به لطف طراحی صحیح و کاربرپسند آن است. یکی از راه‌های بالا بردن کیفیت تجربه کار با وبسایت‌ها و اپلیکیشن‌ها، استفاده از موشن گرافیک است. عناصر گرافیکی متحرک، فهم نحوه کار با وبسایت یا اپلیکیشن را برای کاربر بسیار آسان می‌کند.

اما جایی که Motion Graphics واقعاً می‌درخشد، در دنیای تبلیغات و به خصوص تبلیغاتیست که در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود. شما همواره می‌توانید استفاده از عناصر گرافیکی متحرک را به عنوان ابزاری ایده‌آل برای هدف خود در نظر بگیرید، چه ساخت یک تبلیغ داستان‌محور و پیچیده باشد و چه انتشار یک پست ساده در شبکه‌های اجتماعی.

موشن گرافیک حتی در طراحی منوی دیجیتال رستوران‌ها و نمایش علائم راهنما در فرودگاه‌ها و مکان‌های عمومی نیز استفاده می‌شود. این کاربرد وسیع، تنها یک دلیل دارد و آن نیز، آسان بودن انتقال مفهوم در قالب عنصر گرافیکی متحرک است. 

کاربردهای موشن گرافیک

همانطور که گفتیم، موشن گرافیک، متداول‌ترین راه انتقال پیام در دنیای امروز است. در ادامه، حوزه‌هایی را که Motion Graphics بیشترین کاربرد را در آن‌ها دارد، معرفی خواهیم کرد.

معرفی عناوین فیلم ها و سریال ها

همانطور که گفتیم، موشن گرافیک ابتدا برای همین هدف به کار گرفته شد. هنوز هم از این تکنیک، برای نمایش عناوین فیلم‌ها و سریال‌ها به شیوه‌ای هیجان‌انگیز و به یادماندنی استفاده می‌شود. همچنین در تیتراژ ابتدایی سریال‌ها نیز از این تکنیک به شدت استفاده می‌شود و با استقبال مخاطبان همراه بوده است. اگر سریال محبوب «بازی تاج و تخت» را مشاهده کرده باشید، حتماً تیتراژ ابتدایی جذاب آن را به یاد دارید. در ساخت این تیتراژ به خوبی از عناصر گرافیکی متحرک استفاده شده است و مخاطب می‌توانست در ابتدای هر قسمت سریال، اطلاعات جذابی را درباره دنیای سریال دریافت کند.

به اشتراک گذاری اطلاعات و انتقال پیام

موشن گرافیک، متداول‌ترین راه برای انتقال پیام یا اطلاعات است. بسیاری از دولت‌ها با اتکا به قدرت شبکه‌های اجتماعی، پیام‌های آموزنده یا هشداردهنده را در قالب Motion Graphics منتشر می‌کنند. در دوره همه‌گیری بیماری کرونا، از این تکنیک برای ساخت کلیپ‌های هشداردهنده و آموزشی به شدت استفاده شد و این کلیپ‌ها در میان مردم دست به دست می‌شدند. نوع دیگری از انتقال اطلاعات آموزنده را می‌توان در کلیپ‌های مربوط به رعایت فرهنگ ترافیک مشاهده کرد. بکارگیری درست عناصر گرافیکی متحرک در کنار عناصر دیگر، می‌تواند به شدت روی مخاطب تأثیرگذار باشد. 

ساخت لوگو

شما می‌توانید لوگوی شرکت خود را با اسفتاده از موشن گرافیک، بسیار جذاب‌تر طراحی کنید. امروزه بسیاری از شرکت‌ها در کنار نمایش لوگوی شرکت خود به صورت ایستا، لوگو‌های متحرکی نیز برای نمایش در شبکه‌های اجتماعی و تبلیغات دیجیتال طراحی می‌کنند. دیجیتالی شدن بسیاری از فرآیندها باعث شده تا ساخت لوگوهای متحرک، افزایش پیدا کند. مشاهده لوگو به صورت متحرک، در به یادماندن آن در ذهن مخاطب نقش مهمی دارد. همچنین می‌توان ماهیت شرکت و خدماتی که ارائه می‌دهید را در قالب لوگوی متحرک، معرفی کنید.

تبلیغات دیچیتال

تبلیغات دیجیتال، دامنه بسیار وسیعی دارد و شامل تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی، تبلیغ به کمک ارسال ایمیل و دیده شدن بهتر وبسایت در موتورهای جستجو را شامل می‌شود. در تمامی این زمینه‌ها، می‌توان از Motion Graphics به عنوان یک ابزار قدرتمند برای تأثیرگذاری بهتر روی مخاطب استفاده کرد.

زنده کردن متن ها

از تابلویی که نام یک رستوران در آن نوشته شده، تا تابلوی هشدار برای عدم پارک کردن خودرو در منطقه پارک ممنوع را می‌توان به کمک موشن گرافیک، بسیار جذاب‌تر طراحی کرد. تفاوتی نمی‌کند متن شما چه باشد و با چه هدفی نوشته شده باشد، این تکنیک را به کار بگیرید تا تغییر مثبتی که در جلب توجه مخاطب ایجاد می‌شود را مشاهده کنید.

ساخت سینما گراف

سینما گراف، به تصویر ثابتی گفته می‌شود که بعضی از عناصر آن متحرک باشند، یا این که عناصر متحرک به آن اضافه شده باشند. اضافه کردن تنها یک عنصر گرافیکی متحرک یا همان موشن گرافیک به تصویر ثابت، نقش مهمی در جلب نظر مخاطب خواهد داشت. می‌توانید سینا گراف را به صورت تصاویر Gif درآورده و آن را در شبکه‌های اجتماعی منتشر کنید.

نرم افزارهای متداول برای ساخت موشن گرافیک

همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم، توسعه نرم‌افزارهای قدرتمند طراحی دیجیتال، یادگیری و ساخت موشن گرافیک را تسهیل کرده است. در این قسمت، متداول‌ترین نرم‌افزارهایی را که طراحان برای ساخت Motion Graphics استفاده می‌کنند، معرفی می‌کنیم. تمامی این نرم‌افزارها، توسط شرکت ادوبی (Adobe) ساخته شده‌اند که یک شرکت قدرتمند در زمینه ساخت نرم‌افزارهای مربوط به طراحی دیجیتال محسوب می‌شود. تمامی این نرم‌افزارها را می‌توانید در ایران نیز به راحتی تهیه، نصب و استفاده کنید. اگر پس از نصب برنامه به آن علاقه‌مند شدید و می‌خواستید که یک ویدئو افتر افکت آماده را ویرایش کنید، تنها کافیست به صفحه مربوطه در وبسایت طرح پیچ مراجعه کنید.

۱. نرم افزار Adobe After Effects

این نرم افزار قدرتمند، امکان ساخت و مدیریت طراحی‌های گرافیکی دو بعدی و سه بعدی را برای کاربر فراهم می‌کند. در این برنامه می‌توانید انواع مختلف مدل‌ها را طراحی کرده و نحوه حرکت آن‌ها را مشخص کنید. ویرایش و اصلاح طراحی‌ها در این نرم‌افزار به راحتی انجام می‌شود. بهترین انتخاب ممکن برای ساخت موشن گرافیک از نظر بسیاری از کارشناسان، برنامه Adobe After Effects است.

۲. نرم افزار Adobe Premiere Pro

ویرایش ویدیو در بازه‌های مختلف زمانی، امکان قدرتمندی است که این نرم افزار در اختیار شما می‌گذارد. گاهی در ساخت موشن گرافیک از صداگذاری نیز استفاده می‌شود. به کمک برنامه Premiere، می‌توانید صدا و ویدیو را با یکدیگر ترکیب کنید. در یک کلام، این نرم‌افزار امکان بهبود و ویرایش ویدیو و صدا را برایتان فراهم می‌کند و ویرایش کوچک‌ترین عناصر صوتی و تصویری در این نرم‌افزار به راحتی انجام می‌شود.

۳. نرم افزار Adobe Photoshop

هرچند فوتوشاپ بیشتر به عنوان برنامه‌ای برای ساخت و ویرایش طرح‌های ایستا شناخته می‌شود، اما تجربه کار با این نرم‌افزار به طراح کمک می‌کند تا طراحی‌های خود را راحت‌تر انجام دهد. آشنایی با ابزارهای فوتوشاپ، برای هر طراحی که بخواهد موشن گرافیک بسازد، یک ضرورت محسوب می‌شود. کارهایی مانند تغییر ابعاد تصویر، بریدن قسمتی از تصاویر و ایجاد طراحی‌های جدید، به راحتی با فوتوشاپ انجام می‌شود. 

۴. نرم افزار Adobe Illustrator

از این نرم‌افزار برای ساخت یک کارکتر، شی یا محیط، استفاده می‌شود. همچنین طراحی لوگو نیز با اسفتاده از Illustrator به راحتی انجام می‌شود. ابزار این نرم‌افزار قدرتمند، به ساخت عناصر گرافیکی یک موشن گرافیک، کمک زیادی می‌کند. از این نرم‌افزار، برای ساخت تصاویر وکتور (Vector) نیز استفاده می‌شود. اسفتاده از تصاویر وکتور، این قابلیت را می‌دهد تا طراحی شما در ابعاد مختلف به چاپ برسد و از کیفیت آن کاسته نشود. این مسئله در ساخت Motion Graphics نیز در نظر گرفته می‌شود، چرا که ممکن است بخواهید از عناصر گرافیکی متحرک خود، در نمایشگر‌هایی با ابعاد گوناگون استفاده کنید.

مواردی که باید در ساخت موشن گرافیک رعایت شود

یک طراح موفق، حتماً باید موارد زیر را برای ساخت موشن گرافیک رعایت کند. پس از رعایت موارد زیر اگر خواستید فایل‌های آماده موفق در حوزه لوگو موشن را ببینید تا ویژگی‌های یک فایل آماده نهایی بی‌نظیر را به صورت عملی ببینید، پیشنهاد ما این است که به صفحه مربوطه در سایت ما بروید.

تفکر درباره نحوه انتقال پیام

زمانی که ایده‌ یا پیامی برای ساخت یک عنصر گرافیکی متحرک به ذهن‌تان می‌رسد، باید به نحوه ابراز و اثربخشی آن فکر کنید. استفاده از استعاره‌های بصری، بهترین راه برای انتقال پیام به کمک موشن گرافیک است. از تصاویر و عناصری استفاده کنید که قبلاً در ذهن مخاطبان ثبت شده باشند. نیازی نیست تا یک کاراکتر جدید برای انتقال پیام خود خلق کنید، بلکه از تصاویری که ذهن انسان با آن‌ها آشناست استفاده کنید.

در نظر گرفتن ضرباهنگ حرکت

همانطور که گفتیم، موشن گرافیک در واقع هنر به حرکت درآوردن عناصر گرافیکی است. نمایش صحیح حرکت، مسئله مهمی است و باید آن را در نظر بگیرید. سرعت حرکت و فعل‌وانفعالات عناصر گرافیکی در هر سکانس از ویدیو، باید به اندازه باشد. این اندازه را باید با توجه به پیغامی که قصد انتقال آن را دارید، تنظیم شود. برای مثال، سرعت آهسته در بازه زمانی طولانی، حس صلح و آرامش را به انسان منتقل می‌کند،‌ در حالی که حرکات سریع و قعل‌وانفعالات زیاد، حسی از انرژی و حرارت را به انسان منتقل می‌کند. این موارد را در نمایش نحوه حرکت و سرعت آن در نظر بگیرید.

زمان را در نظر بگیرید

نمایش صحیح حرکت، تنها در نمایش صحیح نحوه حرکت و سرعت آن خلاصه نمی‌شود. حرکت هر کدام از عناصر گرافیکی حاضر در ویدیوی شما، باید به موقع باشد. این مسئله، در انتقال صحیح پیام به مخاطب تأثیر زیادی دارد. نمایش تعداد زیادی از اتفاقات در یک بازه زمانی کوتاهی، باعث می‌شود تا پیام شما برای مخاطب قابل هضم نباشد. بنابراین به موقع بودن هر حرکت یا فعل‌وانفعال را در ساخت موشن گرافیک در نظر بگیرید. 

کلام پایانی

در این مطلب، درباره موشن گرافیک و کاربردهای آن صحبت کردیم. همچنین نرم‌افزارهایی که برای ساخت عناصر گرافیکی متحرک استفاده می‌شوند را معرفی کردیم تا بتوانید آشنایی بیشتری با آن‌ها داشته باشید. قطعا بعد از نصب نرم‌افزار به فایل‌هایی همچون تصاویر استوک در پروژه‌هایتان نیاز خواهید داشت که می‌توانید از وبسایت ما دانلود کنید. امید است با در نظر گرفتن نکات گفته شده در این مطلب، بتوانید طراحی‌های تأثیرگذارتری انجام دهید.

Rate this post

Table of Contents

تعرفه انجمن طراحان گرافیک 1403
تعرفه انجمن طراحان گرافیک 1403
مارس 9, 2024

تعرفه طراحی گرافیک برای طراحان گرافیک را سالیانه انجمن طراحان گرافیک ارائه می‌دهد. همانطور که

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *