بازاریابی کاتالوگی

بازاریابی کاتالوگ چیست؟ (what is catalog marketing?) بازاریابی کاتالوگ روشی است که با استفاده از کاتالوگ فروش محصولات یک شرکت افزایش پیدا می‌کند. کاتالوگ چیست؟ شرکت‌ها لیستی از کالاهایی که می‌فروشند را تهیه کرده و انتظار دارند که خریداران با استفاده از این لیست محصولات آن‌ها را بررسی کرده و بخرند. این فهرست ممکن است به صورت کاغذی یا دیجیتال در یک پلت فرم آنلاین باشد که به آن کاتالوگ گفته می‌شود.

بازاریابی کاتالوگی شاخه‌ای تخصصی از بازاریابی مستقیم است. بازاریابی کاتالوگ مانند بازاریابی مستقیم،  بر اساس تعامل یا ارتباط یک به یک بین بازاریاب و مشتری بالقوه است. به جرات می‌توان گفت که بیشتر خریدهای خانگی از طریق کاتالوگ‌ها انجام می‌شود. فرستنده کاتالوگ اطلاعات تماس مانند شماره تماس، ایمیل تماس یا آدرس فیزیکی را در کاتالوگ ذکر می‌کند. گیرنده کاتالوگ محصول موردنظر خود را از طریق یکی از این روش‌های تماس سفارش می‌دهد.

در دوره طراحی کاتالوگ تمامی این موارد به تفصیل شرح داده می‌شود. دوره‌های دیزاین گرافیکی طرح پیچ از بهترین دوره‌های آموزشی گرافیکی موجود است و به شما کمک میکند که به یک طراح کاتالوگ حرفه‌ای تبدیل شوید.

نحوه عملکرد بازاریابی کاتالوگ چگونه است؟

شرکتی که از روش بازاریابی کاتالوگ استفاده می‌کند کاتالوگ خود را ایجاد می‌کند و روش تماس مانند آدرس ایمیل، شماره تماس یا آدرس فیزیکی را در آن ذکر می‌کند.  شیوه کار بازاریابی کاتالوگ به طور کلی در دو روش متفاوت خلاصه می‌شود:

  • طراح کاتالوگ، کاتالوگ را طراحی کرده و در اختیار فروشندگان قرار می‌دهد. فروشندگان نیز خریدار را به خرید مستقیم از آنها دعوت می‌کنند.
  • بازاریابان کاتالوگ نقش واسطه بین تولیدکنندگان و خریداران را ایفا می‌کنند

تاریخچه بازاریابی کاتالوگ

تاریخچه بازاریابی کاتالوگی به قرن هفدهم بازمی‌گردد، زمانی که بنجامین فرانکلین فهرستی از کتاب‌های پیشنهادی خود را در سال 1744 ارائه کرد. پس از آن، کاتالوگ Orvis Fishing در سال 1856 شروع به کار کرد و هنوز هم فعالیت دارد و قدیمی‌ترین کاتالوگ آمریکایی است.

با تغییر اولویت‌ها و ترجیحات مشتریان بازاریابی کاتالوگی نیز محبوبیت زیادی پیدا کرد. مشتریان از بازاریابی مستقیم و کاتالوگ استقبال زیادی کردند چون دست آن‌ها هنگام انتخاب و سفارش بازتر بود و گزینه‌های بیشتری در اختیار داشتند.

بازاریابی کاتالوگ در بازارهای B2B نیز محبوبیت زیادی کسب کرد زیرا در مقایسه با تماس‌های فروش شخصی گزینه مقرون‌به‌صرفه‌تری محسوب می‌شد. بازاریابی کاتالوگ نوعی بازاریابی مستقیم است و به شرکت‌ها اجازه می‌دهد تا گروه خاصی از مشتریان را هدف قرار دهند (بازاریابی هدفمند). بازاریابی کاتالوگ به کسب‌وکارها این امکان را می‌دهد مشتریان بالقوه خود را به روشی بهتر هدف قرار دهند و همچنین در بین مشتریان نیز از پذیرش بالاتری برخوردار است.

اگر برایتان سوال شده که تفاوت کاتالوگ و بروشور در چیست؟ می‌توانید مقاله لینک شده را مطالعه بفرمایید.

انواع بازاریابی کاتالوگی

به طور کلی 4 نوع مختلف بازاریابی کاتالوگ وجود دارد که در این مقاله از مجله طرح پیچ به توضیح مختصری در مورد آن‌ها می‌پردازیم.

  1. کاتالوگ‌های واحد

این کاتالوگ‌ها توسط شرکت‌هایی استفاده می‌شوند که چندین محصول تولید می‌کنند. چنین شرکت‌هایی کاتالوگ‌های خود را برای اهداف بازاریابی کاتالوگ و بر طبق اصول طراحی کاتالوگ ایجاد می‌کنند. نمونه‌های رایج این شرکت‌ها یا تولیدکنندگان شامل محصولات بهداشتی، محصولات ورزشی، پوشاک، کفش، جواهرات، لوازم آشپزخانه، لوازم آرایشی و غیره است.

بازاریاب کاتالوگ ممکن است همه محصولات مرتبط را با هم پیشنهاد کند تا خریدار بتواند چندین مورد را با هم سفارش دهد. به عنوان مثال اگر خریدار دو محصول را با هم خریداری کند شامل تخفیف می‌شود باید آن دو محصول در کاتالوگ کنار هم بیایند. برای درک بهتر این مسئله می‌توانید از نمونه کارهای موفق ما در حوزه فایل لایه باز کاتالوگ دیدن کنید تا دید بهتری از این موضوع داشته باشید.

  • کاتالوگ‌های چندتایی

کاتالوگ‌های چندگانه نوعی کاتالوگ است که در آن محصولات شرکت‌های مختلف با هم در یک کاتالوگ ذکر می‌شوند. شرکت‌هایی که محصولات کمتری تولید می‌کنند، فرصتی برای استفاده از بازاریابی کاتالوگ برای فروش محصولات خود پیدا می‌کنند. با این ایده طراحی کاتالوگ شرکت‌های مختلف هزینه‌های بازاریابی خود را کاهش می‌دهند و از مزایای بازاریابی کاتالوگ نیز بهره‌مند شوند.

در این نوع بازاریابی کاتالوگ، خریداران به تولیدکننده کاتالوگ سفارش می‌دهند. تولیدکننده کاتالوگ یا محصولاتی را از تولیدکنندگان خریداری می‌کند یا بخشی از درآمد حاصل از فروش محصولات را با تولیدکننده تقسیم می‌کند. بسیاری از مشتریان کاتالوگ‌های چندگانه را ترجیح می‌دهند زیرا این فرصت را برای آنها فراهم می‌کند تا محصولات شرکت‌های مختلف را قبل از خرید نهایی با هم مقایسه کنند. همچنین دیدن چند طرح لایه باز کاتالوگ می‌تواند دید بازتری برای شما در این حوزه ایجاد کند.

  • کاتالوگ‌های چاپی

در این نوع کاتالوگ دسته‌بندی کاتالوگ‌ها بر اساس روش توزیع آنها انجام می‌شود. در جلد کاتالوگ چاپی انواع محصولاتی که در کاتالوگ ذکر شده بیان می‌شود و در داخل کاتالوگ تصاویر و اطلاعات دقیق محصولات شرح داده می‌شود. یک کاتالوگ چاپی ممکن است دارای یک دسته واحد از انواع محصولات مشابه باشد، مانند کفش، لباس و غیره. یا ممکن است شامل انواع مختلفی از دسته بندی محصولات باشد. برخی از فروشندگان نیز فرم‌های سفارش و پاکت‌های برگشتی (هزینه پست از قبل پرداخت شده) را با کاتالوگ‌های چاپی ضمیمه می‌کنند.

  • کاتالوگ‌های آنلاین

در طراحی کاتالوگ دیجیتال اطلاعاتی مشابه کاتالوگ‌های چاپی درج می‌شود، اما با استفاده از کاتالوگ‌های آنلاین، فروشنده در هزینه چاپ و ارسال صرفه‌جویی می‌کند. پس قیمت طراحی کاتالوگ دیجیتال به‌صرفه‌تر است. علاوه بر این، کاتالوگ‌های آنلاین در مقایسه با کاتالوگ‌های چاپی در به‌روزرسانی اطلاعات کاتالوگ‌ها بهتر هستند. علاوه بر این، مشتریان می‌توانند محصولات را بلافاصله با مشاهده طرح های لایه باز کاتالوگ خریداری کنند. کاتالوگ‌های آنلاین جدیدترین محصول بازاریابی کاتالوگی هستند.

اهمیت بازاریابی کاتالوگی

بازاریابی کاتالوگی به کاربر کمک می‌کند تا تمام محصولات و خدمات یک شرکت را به طور یک مجموعه و همراه با اطلاعات و انواع آن‌ها مشاهده کنند. بازاریابی کاتالوگی برای مشتریان امکان جستجو در میان گزینه‌ها، مقایسه آن‌ها و تصمیم گیری را فراهم می‌کند.با کاتالوگ‌های آنلاین، مواردی چون مقایسه محصولات با یکدیگر، پیشنهادات و امکانات ویژه برای تصمیم‌گیری بهتر ارائه می‌شوند. شرکت‌ها از رسانه‌های اجتماعی برای بازاریابی کاتالوگ‌های خود و فروش مستقیم استفاده می‌کنند. تولیدکنندگان از کاتالوگ‌ها برای بازاریابی محصولات خود استفاده می‌کنند.

بازاریابی کاتالوگی مناسب چه کسب‌وکارهایی است؟

فروشندگان محصولات دارویی، لوازم آرایشی و بهداشتی، پوشاک، جواهرات و اکسسوری، مبلمان و وسایل خانه بیشترین استفاده را از بازاریابی کاتالوگی می‌برند. بازاریابی کاتالوگی مناسب کسب‌وکارهای B2B مثل فروشندگان لوازم اداری، لوازم سخت‌افزار و نرم‌افزار نیز می‌باشد.

افزایش فروش با بازاریابی کاتالوگی

پس از توزیع اولیه کاتالوگ، بازاریابان از طریق پست یا ایمیل با مشتریان احتمالی ارتباط برقرار می کنند تا پیشنهادات ویژه ارائه کنند یا جزئیات محصولات جدیدی را که در کاتالوگ اصلی موجود نیستند ارائه دهند. بازاریابان بر اساس تاریخچه خرید مشتریان، به آن‌ها پیشنهاداتی را ارائه می‌دهند. بازاریابان کاتالوگی از اطلاعات پروفایل و ترجیحات مشتری برای ایجاد پیشنهادات هدفمند برای مشتریان فردی یا گروهی از مشتریان با ویژگی های مشابه استفاده می‌کنند و از این طریق فروش را افزایش می‌دهند.

مزایای بازاریابی کاتالوگی

  • کاتالوگ‌ها از محبوبیت بیشتری بین مشتریان برخوردارند و کاتالوگ‌ها را منبع اطلاعاتی مورد اعتماد می‌دانند. کاتالوگ‌های چاپی برای مدت طولانی قابل استفاده هستند.
  • یک روش بازاریابی مقرون‌به‌صرفه است. به عنوان مثال، اگر یک کسب و کار کوچک توانایی را‌ه‌اندازی کمپین بازاریابی کاتالوگی خود را نداشته باشد، می‌تواند از گزینه کاتالوگ چندگانه برای کاهش هزینه‌ها استفاده کند. جدای از آن، کاتالوگ‌های آنلاین نیز گزینه‌ای مقرون‌به‌صرفه هستند.
  • بازاریابی کاتالوگ ROI یا نرخ بازگشت سرمایه بالایی دارد. مطالعات نشان داده که از هر 10 خریدار 8 نفر از طریق بازاریابی کاتالوگ به مشتری تبدیل شده‌اند.
  • مشتریان می‌توانند قبل از تصمیم خرید، محصولات، ویژگی‌ها، قیمت‌ها، مشخصات و غیره را به خوبی با استفاده از کاتالوگ بررسی کنند.
  • یک کسب‌وکار می‌تواند به راحتی گروه خاصی از مشتریان را با کمک بازاریابی کاتالوگ هدف قرار دهد.
  • دسترسی به صدها و هزاران مشتری بالقوه فقط با ارسال یک ایمیل
  • جریان نقدینگی بهتر، زیرا خریداران در صورت تمایل به خرید، باید پیش پرداخت کنند.
  • می‌توانید کنترل بهتری بر هزینه‌های تبلیغاتی داشته باشید زیرا پول خود را با خرید اشتراک ماهیانه دانلود طرح لایه باز صرف تبلیغات برای مشتریان هدف می‌کنید و نه تبلیغات برای جمعیت انبوه.

معایب بازاریابی کاتالوگی

  • فرآیند بازاریابی کاتالوگی روند کندی دارد. شما باید اعتماد مشتریان خود را جلب کنید و این زمان می‌برد.
  • برای ایجاد یک کاتالوگ باید مهارت‌های نوشتاری شما عالی باشد زیرا وقتی رقابت زیاد وجود دارد متقاعد کردن مردم آسان نیست. علاوه بر این، یک کاتالوگ ضعیف می‌تواند شهرت برند شما را به راحتی از بین ببرد.
  • کسب‌وکارهایی که از بازاریابی کاتالوگی استفاده می‌کنند در مقایسه با کسب‌وکارهایی که مستقیماً با محصولات در ارتباطند نقطه ضعف دارند زیرا در یک فروشگاه، خریدار می‌تواند قبل از خرید محصولات را امتحان کند و به صورت فیزیکی آن را ببیند که در صورت فروش محصولات با استفاده از کاتالوگ این امکان وجود ندارد.

سخن تکمیلی

بازاریابی کاتالوگ به صورت اصولی نیاز به دانش کافی در این زمینه دارد، ما در این مطلب سعی کردیم تا تمام عوامل تاثیر گذار برای داشتن یک کاتالوگ خوب را برای شما عنوان کنیم. در نهایت هم امیدواریم که با خواندن این مقاله توانسته باشیم دغدغه شما در این زمینه را پوشش داده باشیم. در نهایت هم امیدواریم مطالب گفته شده برای شما مفید بوده باشد.

5/5 - (1 امتیاز)

Table of Contents

تعرفه انجمن طراحان گرافیک 1403
تعرفه انجمن طراحان گرافیک 1403
مارس 9, 2024

تعرفه طراحی گرافیک برای طراحان گرافیک را سالیانه انجمن طراحان گرافیک ارائه می‌دهد. همانطور که

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *